Info.nl doet eerste ervaringen op met Google Glass


De Amerikaanse introductie wordt in april verwacht en voordat Europa aan de beurt is voor Google Glass zal naar alle waarschijnlijkheid op z’n vroegst eind volgend jaar zijn. Nog even te gaan dus. Dat neemt niet weg dat velen zich al volop het hoofd breken over hoe de ‘connected bril’ ons leven gaat veranderen. Het lastige is dat er nog veel onduidelijkheden zijn over de technische specificaties van Google Glass en Google tot nu toe zeer restrictief is met review-exemplaren.
Google's Glass wordt momenteel alleen gebruikt door een selecte groep 'Glass Explorers', Daaronder voornamelijk Amerikanen. In Nederland zijn er slechts drie: één bril is in handen van Ronald van der Lingen van Layar, een andere van een medisch specialist in het St. Radboud Ziekenhuis.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe derde gelukkige die zich Glass Explorer mag noemen, is journaliste en fotografe Daphne Channa-Horn die, door het winnen van een competie op Google+, ‘de mogelijkheid’ kreeg aangeboden om een Glass te kopen. Overigens wel gewoon tegen de geldende hoge ontwikkelingsprijs van $1500. (De introductieprijs zal een stuk lager liggen, experts verwachten rond $200.)
Die aanschafprijs, plus het feit dat Google er wel even vanuit ging dat Channa-Horn het beloofde exemplaar kwam ophalen in New York, maakte dat ze wel wat financiële steun kon gebruiken. Toen ze daarover een bericht plaatste op Path dat onder ogen kwam van Iskander Smit, strategy director, bedacht de laatste zich geen twee keer. In ruil voor het slechten van ‘enkele kleine hobbels’, kreeg Info.nl de gelegenheid om – tijdens de dagen waarop Daphne niet zelf met Glass hoeft op te draven – in het innovatielab van Info.nl (Labs.info.nl) met de bril te experimenteren.
Tijdens hackdays werden er bij InfoLab drie Glassware-concepten ontworpen en gebouwd, voor Greenwheels, Bol.com en Eey Filmmuseum. Belangrijkste doel daarbij is, verklaart Smit, ‘om als bureau uit te zoeken wat bedrijven met het wearable device van Google kunnen’.
Greenwheels.
De app is ontwikkeld vanuit het idee om uitbreiding te bieden op een bestaande dienst. De autodeeldienst Greenwheels heeft al de mogelijkheid om een gereserveerde auto met de smartphone te openen. Dit is vertaald naar de mogelijkheid om via een stemcommando of druk op de Glass de deur te openen zodra je gelokaliseerd wordt naast de auto. ‘Een interessante ‘learning’is dat een dienst op Glass altijd een verbinding moet hebben van tevoren,’ aldus Smit: ‘Je roept geen app op, maar je krijgt een notificatie op het moment dat het relevant is. De verbinding tussen gebruiker en app wordt eerder gemaakt. Abonneren, triggers en servicegebruik zijn de stappen in een Glass app. Kijk hier naar het Glassware scenario Greenwheels.
Glassware scenario Greenwheels from labs.info.nl on Vimeo.
Eye Filmmuseum
Kun je met augmented reality kennis toevoegen aan de ruimte om zo de museumervaring buiten de tentoonstellingsruimte door te trekken. Eye Filmmuseum plaatst in de ontvangstruimte een aantal vitrines met oude projectoren. Al op weg naar EYE, op de pont, word je getriggerd naar het filmmuseum te gaan. Als je binnenkomt kun je extra informatie krijgen. Smit: ‘Wat je uiteindelijk sil, is dat je films projecteert in de ruimte. Dat je zegt ‘kijk naar links’, en er gaat iemand vertellen. We gebruiken zo de sensoren in Glass om beelden op te roepen.’
Het effect van Glass is hier vooral dat het de manier beïnvloed waarop organisaties hun verhaal vertellen. In dit geval gaat het om een musuem, maar toepassingen reiken veel verder, weet Smit. ‘Het kan net zo goed om een warenuis gaat of een event.’
Bol.com
Uitgangspunt was uitbreiden van de koopervaring. je bent bij iemand, staat voor de boekenkast en maakt een foto van een interessant boek. De applicatie herkent het boek en geef een productprofiel terug en een lijst van vergelijkbare producten. Die kun je opslaan in een wensenlijst. Smit: ‘Het idee is om een koopimpuls te koppelen en te kijken of je kunt verleiden om meer producten te kopen. Het gebruik van die wensenlijst om bijvoorbeeld een product te kopen doe je niet binnen Glass, maar op een ander device dat beter past, mobiel of web.
Glassware scenario bol.com from labs.info.nl on Vimeo.
Wat gaat er met de apps gebeuren? In eerste instantie is het Info.nl te doen om het leren van de ervaringen. De hierboven beschreven apps zijn werkende concepten. ‘Maar het zou leuk zijn als we één of twee apps kunnen afmaken,’ reageert Smit ‘Misschien dat we daar toch nog eens een hack weekend voor organiseren.' Het meest belovend zijn, zijn wat hem betreft toepassingen die gebruik maken van locatie en tijd koppelen en daar informatie aan toevoegen.
Daarnaast verwacht hij veel van de ‘sociale component’, ofwel het ontsluiten van sociale data door middel van Glass Daar lijkt ook de waarde voor Google te liggen, gezien de inspanningen om met Google+ en Google Now steeds meer greept te krijgen op het digitale leven van de consument. Door zoveel mogelijk data te verzamelen, wordt het voor Google mogelijk om voorspellingen te doen over de wensen die iemand gaat hebben, nog voordat die persoon dit zelf weet. En wat is er dan interessanter om tips en aanbevelingen te projecteren op Google Glass?
Zie hier voor de blog die Iskander Smit bijhoudt over de ervaringen van Info.nl met Glass.
Hieronder een Powerpoint van een presentatie die Info.nl tijdens Eday heeft gegeven.
eDay 2013 - Daphne Channa Horn & Stijn Verhoeven - info.nl from Emerce
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid