identiteit of brand?
Vorige week is het eerste boek over identiteitsmarketing in Nederland uitgekomen. Wellicht een historisch moment in Nederland voor marketing en branding. Voor mij een hele mooie gelegenheid om met de auteur Kaj Morel af te spreken in Deventer. Kaj houdt zich al drie jaar bezig met identiteitsmarketing bij Mercurius. Lees verder voor het interview.
Jouw boek (ligt vanaf nu in de winkels) heet Identiteitsmarketing – waarom wij bestaan. Wat bedoel je daarmee? Wat is identiteitsmarketing en wie zijn wij? Wie zou dit boek moeten lezen?
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaIdentiteitsmarketing draait om de vraag wat je bestaansrecht als organisatie is. Wie zou wat missen als jouw organisatie er niet meer zou zijn?
Met “wij” bedoel ik ons als organisatie.
Wat mij verrast is dat veel mensen juist op deze vraag geen antwoord kunnen geven. Dat is heel moeilijk. Ik zat bijvoorbeeld laatst met een verkoper en ik vroeg hem: Wanneer ben jij nou echt blij? De grap is dat veel van ons denken dat het vanzelfsprekend is maar we denken er niet over na. En doorvragen gebeurd al helemaal niet.
De insteek dat als alleen jij, als organisatie, er beter van wordt verlies je je bestaansrecht. Het is niet levensvatbaar op termijn.
Het boek is specifiek geschreven voor strategische beslissers binnen organisaties. En ook toegankelijk genoeg voor studenten.
Hoe ben jij in aanraking gekomen met identiteitsmarketing? Waarom spreekt het jou aan?
Heel toevallig eigenlijk. In mijn vorige werk vond ik weinig “betekenis”. En toevallig las ik een vacature die mij opviel. Het was een vacature met de beschrijving van een mens, geen competenties of andere kwalificaties, maar gewoon een mens. Het was ook erg vaag, maar juist dat sprak me dan ook weer aan. Zodoende ben ik bij Mercurius begonnen.
Het spreekt me aan omdat er hele grote idealistische componenten in zitten en tegelijkertijd ook een werkwijze die bewezen is in de praktijk. De rol van de organisatie en in de samenleving, het gaat om betekenisvolle organisaties. Die bedrijven waar alles klopt.
In de adformatie is er nu ook een serie over “spiritualiteit” in marketing en reclame. Is IM spiritueel? In hoeverre denk je dat we een shift aan het maken zijn qua marketing/branding?
Bij identiteitsmarketing is het uitgangspunt de spirituele behoeften van mensen. Daarom zie je in het boek ook de piramide (gebaseerd op Maslow) omgekeerd. We nemen als basis die spirituele behoeften die we hebben gedefinieerd als “goed doen”, “verschil maken” en “betekenis hebben”.
Er is deels wel een shift aan de gang. Gerichtheid op jezelf en op de ander. Wat wil ik waar een ander beter van wordt. Bij traditionele marketing is het op de klanten gericht. Identiteitsmarketing heeft een bredere horizon. Eerst vanuit de medewerkers daarnaast bijdrage aan de maatschappij en daarna willen we ook dat klanten geïnspireerd raken om dat weer door te geven.
Het besef dat een computer producent meer levert dan alleen computers. Het is zo mooi als je beseft dat je door die computers te leveren, er productieve mensen ontstaan, die dat weer doorgeven aan hun “klanten”. Dat besef is er nog niet genoeg.
Ik merk dat er een shift aan het ontstaan is doordat ik:
• Minder vreemde reacties krijg van mijn omgeving
• Er verschijnen steeds meer publicaties over dit thema
• Paul de Blot met zijn opleiding spiritiualiteit aan Nyenrode Business University
• Meer magazines over dit thema
• Men wordt ook geraakt door de financiële crisis
Het gevaar is daarbij wel dat identiteitsmarketing als trucje wordt toegepast om er zelf weer beter van te worden. En dat is natuurlijk niet de intentie.
Hoe heb je de vier organisaties (Gulpener, Gemeente Deventer, Salland Verzekeraars, ROC West Brabant) die in jouw boek als voorbeeld dienen van identiteitsmarketing gevonden?
De Gemeente Deventer en ROC West Brabant zijn klanten van Mercurius. We hebben alle worstelingen gezien en meegemaakt en we hebben daar zoveel van geleerd. In onze ervaring is de start best moeizaam. Op een geven moment keert het tij en staan er een paar mensen op die geraakt zijn en dit oppakken en daarmee de rest mee trekken. De ambassadeurs nemen toe en langzaam wordt het in de organisatie verspreid.
Gulpener staat al redelijk bekend om MVO, maar het zoveel meer dan dat! Zij zijn ons toen aangedragen door iemand bij ons, van “kijk die doen het al”!
Met Salland waren we een keer beide sprekers op een bijeenkomst. Zodoende hebben we elkaar gevonden. Soort van geestverwanten.
In je boek staat een quote van Gulpener: “visie moet je in de genen zitten, anders kun je het niet overbrengen.” Vind jij dat ook? Wat is een visie voor jou? En wat is de relatie met identiteitsmarketing?
Sommige mensen hebben meer voorstellingsvermogen dan anderen. Het is deels een talent maar dat kan je ook wel ontwikkelen. Je moet het wel echt willen. En op deze manier willen neerzetten. Visie is voor mij hoe je naar de wereld kijkt en wat je zou willen zien. Daarna ga je actie ondernemen om die toekomstige wereld de realiteit te maken. Dat is je missie.
De relatie met identiteitsmarketing is als je weet hoe het moet worden en hoe jij daar aan kunt bijdragen, dan pas kan je er komen.
Bij Gulpener heb je het ook over het niet groot worden vd brouwerij en dat ze daardoor die sterke identiteit kunnen behouden (ook bij Salland is dit het geval). Is het onmogelijk om identiteitsmarketing toe te passen bij grote organisaties?
Ik denk dat de vraag “wie zou wat missen als jouw organisatie niet meer zou bestaan” even moeilijk te beantwoorden is voor kleine als grote bedrijven.
Het delen van het antwoord op deze vraag is bij grotere bedrijven moeilijker. En bij een groot bedrijf is het ook moeilijk om het te doorleven. Voor het MKB is identiteitsmarketing heel erg relevant, ze doen het ook wel op gevoel en intuïtie. Bij grotere bedrijven is strategie heel belangrijk.
In hoeverre speelt de klant nog een rol in identiteitsmarketing?
De klant is leidend maar bepaalt niet. Je richt je vanuit jezelf naar de klant. Dan bepaal je vanuit je eigen kracht welke rol je voor je klant wilt spelen. Je speelt steeds in op je klant door wie je zelf bent als organisatie.
Waar wordt onze klant steeds beter van en wat kunnen wij betekenen vanuit onze kracht. Jezelf kennen en dan komt de rest vanzelf. Het principe van soort zoekt soort speelt absoluut een rol.
Het gaat om de verbinding met je klanten. Waarom zou een klant zich verbinden aan jou? Klanten blijven bij bedrijven waarmee ze zich verbonden voelen.
Einde van het interview.
Hoe zie jij de relatie tussen branding en identiteitsmarketing? Reageren kan hieronder!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid