Huishoudens met DVR kijken minder TV


Op Mediaweek valt te lezen dat huishoudens in het bezit van een digitale videorecorder minder TV kijken dan huishoudens zonder. Dat lijkt in tegenstelling met eerdere berichten die melding maakte van onderzoek waaruit zou blijken dat de DVR leidt tot meer TV kijken.
Lijkt , want laatstgenoemde onderzoeken gaan uit van het gedrag binnen het huishouden. Het onderzoek waar Mediaweek melding van maakt, gaat uit van een vergelijk tussen huishoudens. En daar vinden we ook gelijk de verklaring: het blijkt (geen verassing natuurlijk), dat de DVR's aanmerkelijk meer dan gemiddeld worden aangeschaft door huishoudens met een hoog inkomen en beter opgeleide kostwinners.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet is dan ook niet opmerkelijk dat het onderzoek een relatief hoog internetgebruik binnen de huishoudens met DVR aantoonde. Kortom: DVR's worden eerder aangeschaft door huishoudens met een relatief laag TV consumptiegedrag, maar binnen dat huishouden wordt meer TV gekeken dan voorheen.
Voor dit huishouden wordt het eenvoudig om reclameblokken te vermijden. Voor Tv-adverteerders betekent dat, dat juist de doelgroep die moeilijker via traditionele Tv-reclame was te bereiken nog moeilijker met de boodschap te confronteren is. Nog meer dan voor andere producten geldt voor producten die zich richten op een hoger welstandige doelgroep dat er serieus nagedacht moet worden over alternatieven voor de 30" commercial.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid