Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe sterk is je merk?

Eind jaren zeventig deed het ‘merk’ Punk het enorm goed in Engeland. Al zagen zij het anders, waren de meeste punks wel degelijk trouw…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eind jaren zeventig deed het ‘merk’ Punk het enorm goed in Engeland. Al zagen zij het anders, waren de meeste punks wel degelijk trouw aan een merk. Vanaf 1981 klonk de noodkreet ‘Punk’s not dead’ op menig Londense muur en bushokje. Het merk was op sterven na dood. “Zelfs omaatjes keken niet meer op van roodgeverfde haren en oorlellen met veiligheidsspelden erin” bevestigde Sex Pistols leadzanger Johnny Rotten later.

related partner content for mobile comes here

Meeste merken steeds misbaarder
Merken, iedereen is er gevoelig voor. Wat is jouw merk? Wat maakt je merk zo aantrekkelijk? Hoe sterk is je merk? Hoe geliefd is je merk? Vragen, niet alleen aan de consument, vooral ook aan ondernemingen. Vragen die aanleiding geven tot het ene onderzoek na het andere. Recente onderzoeken laten zien dat de meeste merken steeds misbaarder worden. Consumenten blijken alleen trouw te zijn aan enkele favoriete merken. Rationele factoren als prijs, kwaliteit en duurzaamheid spelen nog altijd een belangrijke rol, maar voor ondernemingen zijn emotionele factoren het interessantst.

Sociale beïnvloeding
Onderzoek laat namelijk een duidelijke tendens in sociale beïnvloeding zien. Meer dan ooit kijkt de consument naar andere consumenten. Hij surft van het ene online naar het andere en hecht veel waarde aan het oordeel van medeconsumenten daar en in zijn sociale kringen. Oud nieuws dus. Weliswaar had de consument voorheen lang niet zo veel informatie tot zijn beschikking als nu, hij is en blijft nou eenmaal erg gevoelig voor het gedrag van anderen.

Identificeren
Alleen de allerjongsten onder ons zijn ongevoelig voor de voorkeuren van een referentiekader. De rest van ons laat zich vooral leiden door wat anderen eten, dragen en allemaal nog meer doen. Want, hoe sterk onze drang naar een eigen identiteit ook is, blijven we kuddedieren. In de kudde hoeven we maar te doen zoals de leiders, innovators en pioniers en we voelen ons veilig. De sterkte van je merk hangt dus af van de sterkte van je identiteit en hoe pioniers en andere voorlopers zich met jou identificeren. Pas als je je eigen identiteit helder voor ogen hebt en deze ook uitstraalt, zullen consumenten zich met je merk identificeren en heeft je merk uitzicht op een lang en gelukkig leven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in