Overslaan en naar de inhoud gaan

Bureaus voorzichtig optimistisch

De stijging van de bruto mediabestedingen in de eerste helft van 2010 stemt de Nederlandse reclamebureauwereld voorzichtig optimistisch.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ivo Roefs, managing partner DDB: ‘Het is een beetje ambivalent. 2009 was zo’n uitgesproken slecht jaar dat als het in 2010 beter is gegaan, er nog steeds een inhaalslag gemaakt moet worden. Bovendien wil een stijging van de mediabestedingen nog niet zeggen dat er ook nieuw werk wordt gemaakt.’ Dat laatste verklaart waarom bijvoorbeeld het grootste advertentiebedrijf ter wereld, het Britse WPP, minder hard groeide dan de mediapartijen.

related partner content for mobile comes here

De bruto mediabestedingen in Nederland kwamen in het eerste halfjaar van 2010 uit op ruim 3 miljard euro, een stijging van 9,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Roefs: ‘Als het langzaam weer beter gaat, gaan adverteerders eerst kijken wat er nog op de plank ligt en gebruiken dat. Die fase hadden we aan het begin van dit jaar. Nu krijgen we meer opdrachten en merken we vooral bij fast movers dat ze met iets nieuws willen komen.’ Roefs durft geen verwachtingen uit te spreken. ‘2009 was het eerste jaar waarin we geen jaarkalenders met budgetten te zien kregen. Ik hoop dat de marketeers nu meer zekerheid hebben over het budget. Ik ben altijd optimistisch, maar er hangt boven de markt dat Amerika denkt dat er nog een recessie aankomt, dus het blijft gissen.’

Barbera Wolfensberger, ceo FHV BBDO: ‘Wij hebben veel werk, maar voor alle bureaus geldt dat ze nog steeds ­ nancieel krap zitten. Onder druk van de recessie zijn er vorig jaar veel nieuwe honoreringsafspraken gemaakt en die zijn ongunstiger dan vóór de recessie. We praten nog steeds met procurement en niet met de marketingverantwoordelijken als het over geld gaat. Maar dat is een strijd die we graag aangaan. Ik ben optimistisch over het komende jaar.’

Ook Talmon Kochheim, algemeen directeur Leukwerkt, merkt dat de markt aantrekt. ‘De laatste twee weken hebben we meer new businessgesprekken gevoerd dan in het eerste kwartaal, en er komen bedrijven langs die de afgelopen tijd niet hebben geadverteerd. Het slot lijkt van de deur.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in