Overslaan en naar de inhoud gaan

Het doodshoofd is dood

Nog niet zo lang geleden shopte ik in een Wal-Mart, op zoek naar een cadeau voor een klein meisje. Bij de accessoires zag ik een lief roze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het roze portemonneetje bleek het topje van een ijsberg te zijn.
Ik had een Amerikaanse trend totaal over het hoofd gezien: doodshoofden zijn hot.

related partner content for mobile comes here

Doodshoofdenmotief op een exclusief T-shirt van 55 dollar, op cashmere-truien, gereedschap, wc-borstels, riemen, stropdassen, paraplu's, sneakers, badpakken, sjaals. Verzin het maar en het is verkrijgbaar met een skullprint, zo lijkt het.

Ralph Lauren verkoopt boxershorts, truien en met doodshoofden.
In Barneys, een sjiek warenhuis in New York City, kan de skull-liefhebber voor ruim 200 dollar een sjaal kopen met doodshoofdprint. Sinds mei dit jaar zijn er al 400 verkocht.

Britse kunstenaar gaat een levensgrote doodshoofd van platinum en 8 duizend diamanten maken.

The skull has arrived, zeg maar.

New York Times schrijft er vandaag een stukje over.
De Amerikaanse consumentenmarkting-branche heeft het doodshoofd beroofd van zijn rebelse, intimiderende imago, meent de krant.
De schuld ligt gedeeltelijk bij Disney's succes , maar een Californische winkelketen draagt ook zijn steentje bij.

specialiseert zich in punk- en rockkleding, en heeft inmiddels zo'n 680 winkels in de VS. Waar jongeren vroeger naar kleine, obscure zaakjes moesten gaan om rock T-shirts, stoere armbanden en kleding met doodshoofdenprint te kopen, kunnen ze het nu vaak in het winkelcentrum kopen. Het obscure imago is vervangen door een trendy imago.

Voltaire, een New Yorkse muzikant, gothic en deskundige op het gebied van doodshoofden zegt in The New York Times: 'Honderden jaren lang communiceerde het doodshoofd: "Ik ben gevaarlijk". Dat is de ironie van het hele gebeuren. Je kunt "gevaarlijk" kopen voor 11,99 dollar bij de Kmart.'

Het doodshoofd is niet te claimen, het heeft een vaag imago: punkers gebruiken het, rockers, gothics, skaters (en de Grateful Dead natuurlijk, de oude hippieband).
En dat is voor veel consumenten, moe van marketing, het aantrekkelijke van de skull.

Het doodshoofd is voor hen het ultieme niet-merk.
Maar dezelfde consumenten zorgen hierdoor wel voor de doodsteek van dit imago.
'Het doodshoofd was een van de laatste frontiers', zegt een gothic-style kledingontwerper. 'Er is nu niets meer om je mee te onderscheiden.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in