Overslaan en naar de inhoud gaan

Flinke reclamegroei online, maar het zoekdeel is zoek

Met maar liefst 55 procent namen de online reclamebestedingen op internet in Nederland toe in het tweede kwartaal van 2005. Dat cijfer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het en (sinds juni ) brachten zojuist de verheugende cijfers en daar springt de Molblog (niet te verwarren met de ) dan bovenop.

Met een kanttekening: waar is het zoekreclame gebleven van met name Google en Overture? Want de verdeling naar soort reclame luidt als volgt volgens IAB en BBC:

* banners en skyscrapers: 46 procent
* contentintegratie & sponsoring: 35 procent;
* pop-ups, interstitials en full screen ads: 8 procent
* e-mail: 5 procent
* zoeken: 3 procent
* overig: 3 procent

Het aandeel zoeken is volgens een flink aantal bronnen tenminste 20 procent, maar wellicht zelfs 40 procent. Maar niet in Nederland? Dat klopt niet, maar verraadt onnauwkeurig meten: Google en Overture geven, hoe dringend en vriendelijk het IAB het ook heeft gevraagd, geen nationale omzetcijfers. Dus moet het met een natte vinger in de lucht?

Een tip: meet bij adverteerders ook het een en ander om te checken hoe het werkelijk zit. Zo'n dubbele meting voert Blauw Research uit om achter exacter cijfers te komen voor e-commerce in Nederland en dat werkt redelijk. Maar ik zou graag de mening van u willen horen hierover, want u weet er - op weblogs - meer van dan ik.

Exacte opgaves kregen de vorsers overigens van: Ilse Media, MSN, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, IP (RTL), Lycos, IDG Communications, Wegener multimedia, WebRegio, Testnet, Zylom, TradeDoubler, Adlink, IP, Netdirect en Tapps.

De verdeling over branches van de reclame:
Media: 21 procent
Telecom/ICT: 21 procent
Financiële Dienstverlening: 15 procent
Horeca-Tourisme-Recreatie: 8 procent

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in