Verspilling werkt
Ruim een kwart van het marketingbudget bereikt de doelgroep niet en is ‘dus’ weggegooid geld, zo blijkt uit een onderzoek van de Marketing Leadership Council uit 2001. De vraag is echter of dat wel zo erg is. Merken die reclamegeld ‘over de balk’ gooien, maken meer indruk op de consument dan merken die het zuinig aan doen. De consument gelooft dat een merk dat het zich kan permitteren om meer reclame te maken dan de rest, ook groter en sterker is.
Het principe is bekend uit de biologie. Zo heeft het gewei van een hert op het eerste gezicht weinig nut en is ook de staart van de pauw betrekkelijk overbodig. Toch hebben deze attributen wel degelijk een functie: ze zijn bedoeld om andere dieren de loef af te steken en indruk te maken. In de reclame gaat het zelfde principe op. Vooral merken die in felle strijd met de concurrentie zijn, zoals Coke en Pepsi, kunnen er baat bij hebben als ze ‘teveel’ reclame maken. Natuurlijk is het geen vrijbrief om er maar op los te adverteren. Maar het laat wel zien dat het geen kwaad kan om af en toe wat reclamegeld te verspillen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBron: Journal of Advertising Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid