Overslaan en naar de inhoud gaan

Verspilling werkt

Waste geldt al sinds jaar en dag als iets wat vermeden moet worden. Maar is het wel zo erg? Onderzoek wijst uit dat verspilling van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ruim een kwart van het marketingbudget bereikt de doelgroep niet en is ‘dus’ weggegooid geld, zo blijkt uit een onderzoek van de Marketing Leadership Council uit 2001. De vraag is echter of dat wel zo erg is. Merken die reclamegeld ‘over de balk’ gooien, maken meer indruk op de consument dan merken die het zuinig aan doen. De consument gelooft dat een merk dat het zich kan permitteren om meer reclame te maken dan de rest, ook groter en sterker is.

related partner content for mobile comes here

Het principe is bekend uit de biologie. Zo heeft het gewei van een hert op het eerste gezicht weinig nut en is ook de staart van de pauw betrekkelijk overbodig. Toch hebben deze attributen wel degelijk een functie: ze zijn bedoeld om andere dieren de loef af te steken en indruk te maken. In de reclame gaat het zelfde principe op. Vooral merken die in felle strijd met de concurrentie zijn, zoals Coke en Pepsi, kunnen er baat bij hebben als ze ‘teveel’ reclame maken. Natuurlijk is het geen vrijbrief om er maar op los te adverteren. Maar het laat wel zien dat het geen kwaad kan om af en toe wat reclamegeld te verspillen.

Bron: Journal of Advertising Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in