Overslaan en naar de inhoud gaan

Farmaceutische industrie besteedt 33 miljoen aan marketing zorgsector

Transparantieregister Zorg legt geldstromen naar zorgsector bloot.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Farmaceutische bedriujven besteedden  vorig jaar 33 miljoen euro  aan marketing gericht op artsen, apothekers, ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Dat blijkt uit het Transparantieregister Zorg dat zijn  cijfers over 2013 heeft gepubliceerd. 

related partner content for mobile comes here

Sponsoren zorg

Het betreft ruim 7500 relaties waarbij artsen, apothekers, ziekenhuizen en andere zorginstellingen diensten verrichten in opdracht van farmaceutische bedrijven of waarbij de ondernemingen nascholingen van artsen of zorgprojecten sponsoren. De totale gerapporteerde waarde van deze samenwerkingen bedraagt ruim € 33 miljoen, waarvan 90% ten goede komt aan ziekenhuizen en andere organisaties waaraan artsen zijn verbonden. De gemiddelde waarde van de samenwerking tussen artsen en farmaceutische bedrijven bedroeg in 2013 ruim €2.250, met instellingen ruim € 25.000.

Openheid geldstromen

Het Transparantieregister Zorg is op initiatief van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) in april 2013 gelanceerd en bevat gegevens over samenwerkingen tussen zorgaanbieders en farmaceutische bedrijven. Medici, apothekers en ziekenhuizen werken samen met farmaceutische bedrijven in het belang van de verbetering van de zorg en behandelmethoden. Aan deze samenwerkingen zijn in bepaalde gevallen geldstromen verbonden. Om onduidelijkheid over de doelstelling van de samenwerkingen te voorkomen, biedt het Transparantieregister openheid over de aard en omvang daarvan. Sinds de lancering is het register ruim 70.000 geraadpleegd door ruim 55.000 unieke bezoekers.


 


Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in