Overslaan en naar de inhoud gaan

MKB moet meepraten over transparantie

Transparantie is een belangrijke pijler onder mvo. Maar het MKB speelt geen rol in het debat. Dat moet anders.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

&;Transparantie&; krijgt vaak vorm in het Maatschappelijk Jaarverslag van een onderneming. Daarin legt het bedrijf verantwoording af over zijn plannen, activiteiten en prestaties. Het is begrijpelijk dat grote bedrijven op dit gebied toonaangevend zijn. Ze hebben ervaring met jaarverslagen en beschikken soms over stafafdelingen die volop tijd en energie kunnen steken in verantwoordingsdocumenten. En: als ze het niet doen straalt dat op ze af. Ze scoren laag op de jaarlijkse van EZ of gaan lastige vragen stellen. Transparantie houdt je scherp, en dat leidt weer tot innovatie en meer vertrouwen.

related partner content for mobile comes here

Begrijpelijk of niet, feit is wel dat er van de 860.000 bedrijven in Nederland dus hoogstens 200 actief bezig zijn met transparantie over MVO. Koplopers als en leggen publiekelijk verantwoording af over hun activiteiten en prestaties op het gebied van duurzaamheid, maar verder blijft het onder MKB&;ers angstig stil.

Dit is natuurlijk ongewenst. Het MKB profileert zich als de banenmotor van Nederland, als aanjager van innovatie en als het kloppend hart van de nationale economie. Dan kunnen de kleinere en middelgrote bedrijven niet achterblijven op zo&;n essentieel thema als transparantie over MVO.

Moeten de MKB&;ers zich nu ook gaan storten op als de GRI-G4, het IIRC-raamwerk of de EU-richtlijn voor niet financiële prestatie-indicatoren? Alsjeblieft niet zeg! Ze hebben wel wat anders te doen.

Maar wat dan wel? Lastige vraag. Gelukkig heeft sinds deze week een stagiair van de UvA die drie maanden lang onderzoek gaat doen naar de manier waarop transparantie over duurzaamheidsonderwerpen ook voor MKB&;ers kan leiden tot verantwoording, vertrouwen en innovatie. Brancheorganisaties spelen daarbij een sleutelrol.

Het onderzoek moet vóór de zomervakantie klaar zijn. Tot die tijd houden we u regelmatig op de hoogte van de voortgang. Uw suggesties en opmerkingen zijn !

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in