Farmaceuten sponsoren programma's NPO
Het Commissariaat voor de Media stelt een onderzoek in, meldt Trouw. De EO heeft programma's uitgezonden die waren betaald door fabrikanten van geneesmiddelen. De sponsoring liep via patiëntenorganisaties. Op de aftiteling stond alleen de naam van de patiëntengroepen.
Het gaat om een uitzending over baarmoederhalskanker in januari - betaald door GlaxoSmithKline, fabrikant van het vaccin Cervarix - en een aflevering over epilepsie die in april vorig jaar te zien was. In beide uitzendingen werd ruim aandacht besteed aan de behandelmogelijkheden met vaccins of medicijnen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisGlaxoSmithKline (GSK) betaalde begin dit jaar 46.750 euro aan de stichting Nigyo in Nijmegen, een organisatie van vrouwen die onderzoek naar gynaecologische kankers willen bevorderen. Het sponsorgeld werd deels gebruikt voor de EO-documentaire. Een woordvoerster van het Commissariaat voor de Media noemt de constructie in strijd met de Mediawet. ‘Dit is niet in orde.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid