
Een groot verschil tussen online winkelen en in een winkelstraat is de kwaliteit van de informatie over producteigenschappen en prijzen waartoe consumenten en retailers online toegang hebben. Succesvolle online retailers exploiteren die schat aan informatie via innovatieve, dynamische prijsstrategieën.
Twee Britse en twee Amerikaanse onderzoekers laten via vijf casestudy’s zien hoe deze retailers zulke strategieën toepassen. Zij presenteren daarnaast een ‘dashboard’ dat managers helpt om marktspecifieke informatie te achterhalen en snel in te haken op kansen en bedreigingen online.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWEnkele conclusies. Omdat online consumenten zeer goed geïnformeerd zijn over producten, prijzen en retailers, kan de competitie per product voor online retailers aanzienlijk verschillen. Slimme retailers spelen daarop in met een flexibele prijsstelling: ze benutten kansen optimaal, op het moment dat ze zich voordoen. In de tweede plaats: onvoorspelbaarheid in je prijsstelling is gunstig. Het verwart rivalen, en snelle prijsveranderingen stellen je in staat om de prijsgevoeligheid van consumenten te onderzoeken.
Bron: California Management Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee