Overslaan en naar de inhoud gaan

Dynamische prijsstrategieën lonen online

Een grillig prijsbeleid levert op internet concurrentievoordeel op.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een groot verschil tussen online winkelen en in een winkelstraat is de kwaliteit van de informatie over producteigenschappen en prijzen waartoe consumenten en retailers online toegang hebben. Succesvolle online retailers exploiteren die schat aan informatie via innovatieve, dynamische prijsstrategieën.

related partner content for mobile comes here

Twee Britse en twee Amerikaanse onderzoekers laten via vijf casestudy’s zien hoe deze retailers zulke strategieën toepassen. Zij presenteren daarnaast een ‘dashboard’ dat managers helpt om marktspecifieke informatie te achterhalen en snel in te haken op kansen en bedreigingen online.

Enkele conclusies. Omdat online consumenten zeer goed geïnformeerd zijn over producten, prijzen en retailers, kan de competitie per product voor online retailers aanzienlijk verschillen. Slimme retailers spelen daarop in met een flexibele prijsstelling: ze benutten kansen optimaal, op het moment dat ze zich voordoen. In de tweede plaats: onvoorspelbaarheid in je prijsstelling is gunstig. Het verwart rivalen, en snelle prijsveranderingen stellen je in staat om de prijsgevoeligheid van consumenten te onderzoeken.

Bron: California Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in