Overslaan en naar de inhoud gaan

Edelman stopt met Amerikaanse olielobby, maar geeft dubbele boodschap af

Bureau verzelfstandigt dochter Blue Advertising
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

&;s Werelds grootste zelfstandige pr-bureau Edelman heeft de banden met de Amerikaanse olielobby doorgesneden. Dat melden en ;s-american-petroleum-institute-assignment-set-to-end">Holmes Report.

related partner content for mobile comes here

Het contract met het American Petroleum Institute leverde Edelman 327 miljoen dollar omzet op, hoewel het grootste deel daarvan bestemd was voor mediabesteding voor advertentiecampagnes. De olieindustrie was in 2010 zelfs goed voor 10 procent van Edelmans omzet. 

Niet onder eigen naam

Edelman geeft wel een dubbele boodschap af. Het lijkt erop dat de keuze van Edelman niet betekent dat het pr-concern dit soort werk op ethische gronden afwijst. Het wil alleen niet meer dat het onder eigen naam gebeurt. Edelman verzelfstandigt daarvoor Blue Advertising, nu nog een dochteronderneming die het werk voor de oliesector verricht.

Oliepijpleiding

De relatie met de olieindustrie en Edelman ligt gevoelig. Vorig jaar die Greenpeace in Canada op zijn site publiceerde over een uiterst agressieve campagnestrategie van het pr-bureau om de weerstand tegen de aanleg van een oliepijpleiding weg te nemen. Dit leidde tot veel verontwaardiging, waarna opdrachtgever TransCanada tot overging

Klimaatsceptici

Ook kwam Edelman in opspraak omdat het bij een onderzoek van The Guardian aanvankelijk aangaf ethisch gezien ook te werken voor groepen of mensen die de klimaatverandering ontkennen. Later kwam het daarop terug  onder grote publieke druk. Het kostte de voorman van Edelman in de VS wel .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in