Overslaan en naar de inhoud gaan

10 organisaties roepen op tot verbod op ‘kidsmarketing’

FNLI noemt de oproep mosterd na de maaltijd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

10 organisaties en 3 wetenschappers hebben zich verenigd in een alliantie en roep op tot  een verbod op &;kidsmarketing&;.

related partner content for mobile comes here

Ze eisen dat de politiek deze vorm van marketing  gericht op jongeren tot 13 jaar definitief wettelijk gaat verbieden. Dit om ‘de gezondheid van de jeugd te verbeteren’.

Door een wettelijk verbod wordt het volgens de alliantie gemakkelijker om een gezond voedingspatroon aan te leren.

Niet effectief

Op dit moment mag het bedrijfsleven het nog zelf regelen met een gedragscode, maar dit vinden zijn niet effectief.

De alliantie deed deze oproep zondagavond in het KRO-NCRV-programma De Monitor.

De alliantie

De alliantie bestaat uit Diabetes Fonds, Foodwatch Nederland, Hartstichting, de Consumentenbond, Wereld Kanker Onderzoek Fonds, Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas/Windesheim, Nederlandse Vereniging van Diëtisten, Nederlandse Obesitas Vereniging, Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, Obesitaskliniek Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.

&;Niet weerbaar&;

De jonge kinderen zijn volgens de alliantie ‘niet weerbaar’ en onbekend met het verschil tussen reclame en informatie.

‘De alliantie pleit niet voor een verbod op de consumptie, maar wil dat marketing zich beperkt tot voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproducten van de Richtlijn Voedselkeuze van het Voedingscentrum’, is op de site van te lezen. 

FNLI: ‘Mosterd na de maaltijd’

FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) reageert vandaag op de uitzending en noemt de oproep:

‘Sinds 1 januari 2015 is het verboden om reclame voor voedingsmiddelen te maken gericht op kinderen tot 13 jaar oud, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Deze aanscherping van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen betreft een initiatief van het bedrijfsleven. Het eerdere verbod om reclame voor voedingsmiddelen te richten op kinderen onder de 7 jaar dateert uit 2010 en blijft onverminderd overeind staan. De oproep die onder andere de Consumentenbond doet in het tv-programma De Monitor (15 februari 2015) is daarmee mosterd na de maaltijd.

&;Fors afgenomen&;

FNLI meent dat de reclame gericht op kinderen al ‘fors is afgenomen door de jaren heen’.

‘Veel fabrikanten maken al lange tijd helemaal geen reclame meer gericht op kinderen. Dat is ook zichtbaar in de reclamebestedingen voor deze doelgroep die met vele miljoenen euro’s is teruggelopen. Zo daalde in Nederland het totaal aan bruto mediabestedingen voor reclame voor kinderen in 2012 met 51 procent ten opzichte van 2009.’

Zelfregulering werkt meent de organisatie. ‘De effectiviteit en het draagvlak van de zelfregulering blijkt ook uit monitoring van de Stichting Reclame Code: de algemene ‘compliance’ aan de Nederlandse Reclamecode is zeer hoog, namelijk 96 procent in 2013.’ 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in