Economische effecten reclame moeilijk aantoonbaar
Dat blijkt uit het rapport ‘Het economisch belang van reclame’dat SEO Economisch Onderzoek in opdracht van het CMC uitvoerde. De resultaten, onder meer dat er jaarlijks in Nederland 11 miljard euro wordt uitgegeven aan reclame en sponsoring en dat er 30.000 mensen in de (reclamebureau)branche werkzaam zijn, werden maandag aan de pers gepresenteerd.
Joost Poort van SEO: ‘De korte termijn-effecten zijn over het algemeen wel aanwezig, het lange termijn-effect, met name op de omzet, is glibberig. De branche groeit dus, maar de effecten zijn lastig aantoonbaar te maken.’
BVA-voorzitter Cees Bosma, aanwezig bij de presentatie, reageerde direct: ‘Wij vinden kortetermijneffecten te mager. Daarom werken we ook aan een CMC Kenniscentrum, zodat we meer inzicht krijgen in die effecten. Dat verhaal over het feit dat de helft van elke reclamegulden weggegooid geld is, moet de wereld uit.’
Het CMC heeft het rapport laten maken, aldus voorzitter Hans Hillen, ten behoeve van de professionalisering van de sector. Hillen: ‘Er klinkt al snel: ik vind reclame niet leuk, maar er ligt een hele wereld van sociale en economische aspecten achter. De Olympische Spelen zouden direct op hun gat liggen zonder reclame, kranten bestaan ervan, tv, radio. Dit rapport is bedoeld in de richting van de politiek, de samenleving en onszelf. Het is een ondersteuning van de relevantie van wat wij doen. En het moet een publieke discussie uitlokken: ook de overhed weet dat je zonder reclame de samenleving niet draaiende houdt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid