‘Delen strategische marktinformatie in retailkanaal is winstgevend’
Tot die conclusie komt dr. Willem Smit (34) in zijn proefschrift aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ‘Beide partijen kunnen dan sneller en beter leren van de consumentenmarkt die ze samen bedienen. Dat levert winst en concurrentievoordeel op.’
Smit geeft in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing uitleg over zijn onderzoek. Op de vraag of het wel wenselijk is voor een retailer om zoveel mogelijk te communiceren met toeleveranciers, zegt hij: ‘Als het wenselijk is om beter te presteren, jazeker. Alleen moet er wel sprake zijn van een wederzijdse afhankelijkheid. Als die hoog is, dan zijn partijen geneigd die strategische informatie uit te wisselen. Als de wederzijdse afhankelijkheid er niet is, dan zouden nadelige gevolgen kunnen gaan opspelen. Het uitwisselen van strategische informatie maakt je per slot van rekening kwetsbaarder.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEr zitten ook nadelen aan het delen van informatie: ‘De informatie kan worden misbruikt. De informatie kan bijvoorbeeld worden doorgegeven aan directe concurrenten. Maar het kan ook worden misbruikt op een passieve manier, bijvoorbeeld doordat informatie wel wordt gegeven, maar er aan de ontvangende kant niks mee wordt gedaan, omdat men de capaciteiten er niet voor heeft. Er worden in zo’n geval verwachtingen gecreëerd die niet worden waargemaakt. Een ander negatief bijeffect kan zijn dat je de relatie met andere leveranciers beschadigt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid