Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Delen strategische marktinformatie in retailkanaal is winstgevend’

In plaats van te vechten om betere inkoopcondities, kunnen retailers er beter voor zorgen dat zij op een strategische manier omgaan met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tot die conclusie komt dr. Willem Smit (34) in zijn proefschrift aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ‘Beide partijen kunnen dan sneller en beter leren van de consumentenmarkt die ze samen bedienen. Dat levert winst en concurrentievoordeel op.’

related partner content for mobile comes here

Smit geeft in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing uitleg over zijn onderzoek. Op de vraag of het wel wenselijk is voor een retailer om zoveel mogelijk te communiceren met toeleveranciers, zegt hij: ‘Als het wenselijk is om beter te presteren, jazeker. Alleen moet er wel sprake zijn van een wederzijdse afhankelijkheid. Als die hoog is, dan zijn partijen geneigd die strategische informatie uit te wisselen. Als de wederzijdse afhankelijkheid er niet is, dan zouden nadelige gevolgen kunnen gaan opspelen. Het uitwisselen van strategische informatie maakt je per slot van rekening kwetsbaarder.’

Er zitten ook nadelen aan het delen van informatie: ‘De informatie kan worden misbruikt. De informatie kan bijvoorbeeld worden doorgegeven aan directe concurrenten. Maar het kan ook worden misbruikt op een passieve manier, bijvoorbeeld doordat informatie wel wordt gegeven, maar er aan de ontvangende kant niks mee wordt gedaan, omdat men de capaciteiten er niet voor heeft. Er worden in zo’n geval verwachtingen gecreëerd die niet worden waargemaakt. Een ander negatief bijeffect kan zijn dat je de relatie met andere leveranciers beschadigt.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in