Heineken International wil media-inkoop centraliseren
Hij zegt: ‘Ik denk dat er met centrale media-inkoop zowel efficiency als effectiviteitvoordelen te behalen zijn. We kunnen dan ook veel consistenter de inzet van media beoordelen en onderzoeken. Nu is dat nog per land geregeld, maar ik denk dat je veel kunt winnen als je een paar procent van al die tientallen miljoenen euro’s mediageld beter inzet. Ik ben daarover in gesprek met een aantal internationale mediabureaus.’
Hij praat onder meer met WPP, dat in Nederland de bureaus Mindshare en Mediaedge:cia heeft.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaNavraag leert dat Nederland echter buiten een eventuele deal zou blijven. In Nederland is Heineken namelijk een van de aandeelhouders in Kobalt en binnen Heineken Nederland verwacht men ook niet dat men om Kobalt heen kan en wil. Marc Stubbé, algemeen directeur van Kobalt zegt: ‘Ik heb net een commissarissenvergadering gehad en daar is het geen onderwerp van gesprek geweest. Heineken is erg tevreden met Kobalt. Bovendien heeft Masterfoods ook alles internationaal bij één partij neergelegd, maar zit het in Nederland ook bij Kobalt.’
In het veld vraagt men zich af wat het voordeel is van standaardisatie. Stubbé zegt: ‘Media-inkoop gebeurt niet internationaal. Dit soort operatie gebeurt alleen om kosten te snijden, maar de vraag is: wat krijg je er voor terug? Meestal is dat niet zoveel.’
Op de vraag of Van Campen denkt dat de 30-seconden tv-commercial voor het Heineken-merk minder belangrijk wordt, zegt hij dat de massa daarmee nog steeds bereikt wordt. Maar het veld verandert wel, zegt hij.
Het interview met Van Campen staat in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid