Overslaan en naar de inhoud gaan

De oprichters zijn weggegumd uit de namen van reclamebureaus

Met FHV verdwijnt de laatste dinonaam uit de Nederlandse reclame. Echt de laatste? Nee, één oprichterinitiaal houdt nog dapper stand.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Nu FHV/BBDO per 1 maart verdergaat

related partner content for mobile comes here

als BBDO Amsterdam wordt elke verwijzing naar oprichters Franzen, Hey & Veltman in de bureaunaam uitgewist.
Eerder gebeurde hetzelfde al met PMSvW/Y&R, PPGH/JWT, VVtH/FCA! En BLRS Euro RSCG. De initialenblokken en daarmee de Nederlandse oprichters zijn opgegaan in rook.

Jurassic Park
Wie nu dergelijke bureaunamen leest, waant zich in Jurassic Park. En wie onder de 30 is, kan zich niet voorstellen dat bureaus naar iets anders heetten dan naar cheesecake, worstjes, monniken of een illustere drummer. En het ging om ontegenzeggelijk de toonaangevende reclamebureaus in de jaren ’80 en ’90, toen Ajax met TDK op zijn shirt speelde. Andere smaakbepalende bureaus heetten in die tijd RBV, HLPB of KKBR.

Scherp onderscheiden
Hoe lacherig en meesmuilend de buitenwereld altijd keek naar die lange rijtjes beginletters van de oprichters/partners (altijd mannen en alleen maar mannen), de insiders zagen de kapitalenkettingen als scherp onderscheiden bureaumerken. Maar het ABCD&EF-gedoe is nu dus echt over en uit.

Grote Achternamen-namen
Sterker, sowieso zijn de oprichternamen uit de reclame. Naast de Grote Initialen verdwenen ook de voluit geschreven Grote Achternamen-bureaunamen die leidend waren in de jaren ‘0. UbachsWisbrun/JWT, Lowe Kuiper & Schouten, Geudeker Oerlemans, Prins Walvisch, Benjamens Van Doorn.
Van Van Walbeek Etcetera rest alleen nog naar Etcetera.

Dapper
Verdwenen álle oprichternamen uit de bureauwereld? Nee, drie bureaus van betekenis (dus gevestigd in Amsterdam, ja, kom maar met de ingezonden brieven) houden dapper stand. Dat zijn KesselsKramer (anno 1995) en Roorda, dat na 25 jaar nog steeds heet naar de oprichter. En iets stiekemer want verhulder Neboko (voluit TBWA\Neboko), waar de Ne, oprichter Simon Neefjes, nog steeds de scepter zwaait.
Maar uit TBWA-onderdeel Vidiboko (‘Vidiboko, goedkope video’s van Neboko’) is die naam ook al weggegumd.

Meer van Erwin Wijman lees je hier 


Dapper
Verdwenen álle oprichternamen uit de bureauwereld? Nee, drie bureaus van betekenis (dus gevestigd in Amsterdam, ja, kom maar met de ingezonden brieven) houden dapper stand. Dat zijn KesselsKramer (anno 1995) en Roorda, dat na 25 jaar nog steeds heet naar de oprichter. En iets stiekemer want verhulder Neboko (voluit TBWA\Neboko), waar de Ne, oprichter Simon Neefjes, nog steeds de scepter zwaait.
Maar uit TBWA-onderdeel Vidiboko (‘Vidiboko, goedkope video’s van Neboko’) is die naam ook al weggegumd.

Meer van Erwin Wijman lees je hier 


Meer van Erwin Wijman lees je hier 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Freed Schmitter

Als ook design/reclamebureaus mogen meedoen, heb je nog VBAT Visser Bay Anders Toscani. Waarbij Jan Toscani twee maanden geleden - zonder enige aandacht van VBAT - was gaan hemelen. Vergeten, zelfs geen reactie op een e-mail die dat bij hen onder de aandacht wilde brengen. Ook op de website geen spoor van historie, weten de werknemers überhaupt wat VBAT betekent? Echt 'refreshing' misschien om daar eens bij stil te staan.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in