Overslaan en naar de inhoud gaan

De kracht van predictive research in overheidscommunicatie

Overheidscommunicatie wordt steeds meer 'evidence based' en onderzoeksgericht. De winnende Galjaardcase B-riders van de Provincie Noord…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

 is een project dat is gestart om forenzen uit de auto te krijgen en op de (elektrische) fiets. Dat draagt bij aan het bestrijden van verkeersdrukte op piekuren en zorgt voor een beter gebruik van de fietspaden die in de provincie zijn aangelegd. Om over de toename van Brabantse fitheid nog maar te zwijgen.

related partner content for mobile comes here

In de presentatie van de case viel als een van de inzendingen voor de  op hoe onderzoeksgericht de aanpak was: welke groepen zijn het meest waarschijnlijk te enthousiasmeren voor deze gedragverandereing, en wat zijn de drijfveren en prikkels waar ze het meest gevoelig voor zijn? Dit &;predictive research&; leidde tot de ontwikkeling door bureau van een bonussysteem waarbij een geldprikkel wordt gegeven voor iedere gereden fietskilometer. Het bepalen van persoonlijke doelstellingen en de registratie van de kilometers vindt plaats met behulp van een ingenieuze app.

Parallel daaraan loopt een communicatietraject dat zich richt op werven van deelnemers en de opzet van een van deelnemende fietsforenzen: de B-riders.

De resultaten van dit alles liegen er niet om: er is al 1,8 miljoen fietskilometer geforensd. En de formule spreekt zo aan dat de &;conversie&; van bezoekers van de website tot deelname extreem hoog is. 

De doordachte aanpak van B-riders past goed in de nieuwe aanpak van overheidscommunicatie. De burgemeester van Almere, Annemarie Jorritsma, verwoordde op een mooie manier hoe communicatie in haar gemeente in het hart van het beleid is geplaatst en bijdraagt aan het commmunicatiever maken van de hele gemeente. Onderzoek speelt er een belangrijke rol bij, bijvoorbeeld om met behulp van de door Motivaction ontwikkelde systematiek van de te bepalen in welke wijken welke communicatieaanpak het meest effectief is.

Mijn conclusie: overheidscommunicatie professionaliseert in een rap tempo. Ik ben erg benieuwd naar de volgende editie van de Galjaardprijs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in