Overslaan en naar de inhoud gaan

Dalende inkomsten TMG in eerste kwartaal

Het bedrijfsresultaat (ebitda) van de Telegraaf Media Groep daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met een kwart.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bedrijfsresultaat kwam uit op 7,6 miljoen euro. De omzet daalde met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 124 miljoen euro. 

Het Telegraaf-concern had ook in het eerste kwartaal te kampen met de moeilijke economische omstandigheden, zo meldt het uitgeefconcern in een trading update. De advertentie-en oplage-inkomsten daalden verder. Om tegenwicht te bieden aan deze ontwikkelingen heeft TMG verder geïnvesteerd in verkoop en promoties. Dat betekent hogere verkoopkosten. Dat ging in het eerste kwartaal nog duidelijk ten koste van de marges, maar TMG verwacht hiermee in de toekomst de trend van dalende omzetten te kunnen keren. Zo is mede in combinatie met de iPad-actie bij De Telegraaf een stijging van meer dan 50.000 combinatieabonnementen gerealiseerd. 

Oplage-inkomsten
De oplage-inkomsten daalden in het eerste kwartaal met 2,5 miljoen naar 66,3 miljoen euro. Bij dagblad De Telegraaf is sprake van minder abonnementen en een lagere losse verkoop. Sinds het vierde kwartaal doet de onderneming significante extra investeringen met als doel de daling van de oplage te keren.


Advertentie-inkomsten
De advertentie-inkomsten daalden met 4,7 miljoen. Van negatieve invloed in de vergelijking is dat Pasen, met traditioneel meer advertentie-inkomsten, in 2013 in het eerste kwartaal viel en dit jaar in het tweede kwartaal. Ook werd in het eerste kwartaal van vorig jaar de abdicatie van toenmalige koningin Beatrix aangekondigd, wat een positief effect had op de advertentie-inkomsten.

related partner content for mobile comes here

Andere media Telegraaf
Bij de landelijke media dalen de opbrengsten, zo meldt TMG. De vorig jaar ingezette strategie om via de merken de medewerkers meer ruimte voor ondernemerschap te bieden, krijgt volgens TMG steeds verder vorm. Bij de lokale media is de verdere integratie van regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen en Dichtbij.nl in voorbereiding. &;De proef met een betaalmuur met premiumcontent bij het Haarlems Dagblad biedt perspectief om dit ook bij de andere regionale dagbladen uit te rollen.&;

Over de van de regiokranten met die van NDC wordt in de trading update niets gezegd.
 
Sky Radio wist de stijging van haar luistercijfers door te zetten in het eerste kwartaal. Voor Radio Veronica zal 2014 een transitiejaar zijn door de wijziging van het format in het najaar van vorig jaar. Keesing Media Groep boekte goede vorderingen met de reorganisatie in Nederland en de integratie van de activiteiten in Frankrijk. Momenteel worden nieuwe distributiepunten aangesloten in Duitsland en Spanje.

Tweede helft 2014
In de tweede helft van 2014 zullen ook de effecten van de reorganisatie zichtbaar worden, zo is de verwachting. De in 2013 getroffen kostenreductiemaatregelen zorgden voor ruim 9,9 miljoen lagere bedrijfslasten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. Het totale pakket aan maatregelen zal dit jaar vooral effect hebben op het resultaat vanaf de tweede helft van 2014. De extra verkoop- en promotieactiviteiten die zijn ondernomen om de aanhoudende druk op de inkomsten te beperken, moeten hun vruchten afwerpen. Die operatie zorgde ervoor dat de kosten vorig kwartaal bijna 10 miljoen euro lager waren dan een jaar eerder.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in