
Tv, radio, internet, print, outdoor: China heeft alle media in huis. Net als bij ons is tv in China het belangrijkste podium voor de adverteerder. Zo’n 1,25 miljard tv-kijkers kunnen kiezen uit 360 verschillende zenders. De tarieven zijn de laatste jaren sterk gestegen, en datzelfde geldt voor de lengte van de reclameblokken. Toch is tv voor de adverteerder die streeft naar een breed bereik, onmisbaar. Datzelfde geldt voor dagbladen, het medium dat in China op de tweede plaats komt. Radio trekt veel minder adverteerders. Hoewel radio een enorm bereik heeft, gaat er nog geen drie procent van de totale bestedingen naar het medium toe. Ook tijdschriften staan als reclamemedium nog in de kinderschoenen, en diezelfde kwalificatie gaat ook op voor internet en buitenreclame.
Het mag duidelijk zijn dat China op mediagebied voor Westerse adverteerders veel kansen biedt. Maar er is wel een risico aan verbonden. Want het media-onderzoek stelt in China bar weinig voor. Collectieve metingen vinden niet of nauwelijks plaats en oplage- en bereikgegevens moeten af en toe met een flinke korrel zout worden genomen. Ongetwijfeld zal dat in de loop van de komende jaren verbeteren, maar voorlopig zijn adverteerders gewaarschuwd.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeBron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee