Overslaan en naar de inhoud gaan

BVA roept adverteerders op: 'Dwing transparantie af'

De adverteerdersbond reageert op de commotie rond het ANA-rapport.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De BVA heeft op de eigen  een reactie geplaatst op het vorige week verschenen rapport van de Amerikaanse adverteerders vereniging (ANA) over het gebrek aan transparantie in de mediabranche. &;Transparantie is al jaren een speerpunt van BVA en het ANA-rapport maakt duidelijk dat dit onderwerp actueler is dan ooit.&

related partner content for mobile comes here

Frenkel Denie, voorzitter BVA: &;Half the money I spend on advertising is wasted. The trouble is, I don’t know which half (John Wanamaker, 1889 – 1922). Digital is het eerste medium voor adverteerders na 110 jaar, waarmee je de effectiviteit zelfs real time kunt meten. Het kan niet waar zijn, dat de helft van het geld nu verloren gaat ten gevolge van intransparantie in de digital media. Het lijkt erop dat we teruggaan naar de &;Mad Men’ tijden van de jaren 50/60, terwijl we juist in een &;Math Men&; marketingevolutie zitten. Vandaar dat BVA pro-actief via specialistische trainingen en workshops adverteerders bijspijkert op wat je nu werkelijk voor wat betaalt. Zeker voor de kleinere en middelgrote adverteerders is het van belang om dit te begrijpen omdat zij vaak niet over de interne specialisten beschikken.&;

Uit het ANA-rapport blijkt onder andere dat het met name aan de digitale kant totaal ontbreekt aan transparantie en dat een groot deel van het geld dat adverteerders betalen niet bij de uitgevers terecht komt. De marges op RTB en programmatic liggen volgens het rapport tussen 30 en 90 procent. 
Die cijfers vindt de BVA niet vreemd. &;BVA heeft 1,5 jaar geleden digital een hoge prioriteit gegeven binnen de vereniging. We ontwikkelen activiteiten om het kennisniveau van onze leden te vergroten en de leden weerbaar te maken.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in