'Budget e-mailmarketing kent licht stijgende lijn'


In totaal werden 142 marketeers ondervraagd.
De grootte van het budget voor e-mailmarketing is zeer verdeeld onder de respondenten. 8 procent van de organisaties heeft zelfs géén e-mailmarketingbudget.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Verschuivingen
De budgetten voor de drie kanalen zijn dit jaar voornamelijk gelijk gebleven in vergelijking met vorig jaar. Er zal geen sprake van een grote verschuiving tussen de kanalen in de mix van e-mailmarketing, social marketing en search engine marketing. Wel is het budget voor social marketing het meest gestegen ten opzichte van de andere twee kanalen.
De belangrijkste doelstellingen voor het inzetten van e-mailmarketing zijn relatie-beheer/loyalty (56 procent), informeren over producten/diensten (56 procent) en verhogen van klantwaarde bij klanten (44 procent).
De meeste organisaties versturen één keer per maand een e-mailing naar het eigen e-mailbestand. Dit geldt zowel voor business to business e-mailings (49 procent) als voor business to consumers e-mailings (31 procent). Opvallend is het percentage organisaties dat geen enkele keer in een maand een e-mailing verstuurt.
Overige resultaten:
70 procent van de organisaties combineert e-mailmarketing en social media. Deze kanalen worden voornamelijk gecombineerd om een groter bereik te genereren (69 procent).
Het up to date houden van de database is de meest genoemde data-doelstelling (57 procent) die een organisatie heeft binnen de e-mailmarketingactiviteiten. Bij de meeste organisaties (61 procent) is het CRM-systeem of centrale database niet gekoppeld aan een e-mailmarketingplatform.
79 procent van de organisaties heeft dit jaar haar e-mailactiviteiten aangepast naar aanleiding van de nieuwe Code E-mail, of het was al in orde. 21 procent heeft het (nog) niet aangepast.
75 procent van de marketeers is volledig op de hoogte van de opt-in en opt-out regels rondom e-mailmarketing.
54 procent van de organisaties maakt gebruik van dubbel opt-in.
Bij 66 procent van de organisaties is altijd de oorsprong van een e-mailadres bekend (waar deze vandaan komt en op welke wijze toestemming is gegeven).
36 procent van de marketeers vindt dat de OPTA te weinig doet om spam aan te pakken.
70 procent van de organisaties analyseert het gedrag van de ontvangers en doet hier iets mee. 18 procent analyseert het gedrag niet.
Segmentatie op basis van profiel en interesse is de belangrijkste innovatie voor organisaties (61 procent).
89 procent van de marketeers vindt dat Customer Relation Management de toekomst is voor relevante (e-mail)communicatie.
70 procent van de marketeers stelt dat door de toenemende informatie-overload het steeds moeilijker wordt middels e-mailings de doelgroep te bereiken.
23 procent van de marketeers geeft aan dat de waarde van e-mailmarketing is gedaald met de opkomst van social media.
79 procent van de marketeers vindt de mogelijkheid van segmenteren op Iphone en Ipad bezitters waardevol.
44 procent van de marketeers vindt e-mail voor zijn organisatie het marketingkanaal met de beste ROMI.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid