Overslaan en naar de inhoud gaan

Bruto mediabestedingen stijgen ruim 9% in eerste halfjaar 2014

De bruto mediabestedingen in Nederland zijn in de eerste zes maanden van dit jaar gestegen naar 3,23 miljard euro. Tv stijgt en printmedia…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is een stijging van 9,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, meldt Nielsen. Daarmee lijkt het herstel van de advertentiemarkt door te zetten. Dat kunnen we pas echt goed zien als de nettobestedingen bekend worden gemaakt.

Vooral televisie stuwde de groei van de bruto mediabestedingen met een toename van meer dan 18%. Printmedia zagen de bruto mediabestedingen dalen met 10%.

Het voorzichtige herstel van de economie vertaalde zich in een zeer forse groei van de bruto mediabestedingen. Wel was er opnieuw sprake van een duidelijke tweedeling. Alle mediumtypen zagen de bruto mediabestedingen toenemen, behalve de printmedia. Naast televisie was er dubbelcijferige groei voor folders en bioscoop, hoewel de laatste een bescheiden aandeel heeft in de totale bruto mediabestedingen.  Ook out of home (+9%) en radio (+7%) kenden een goede eerste helft van 2014.

related partner content for mobile comes here


 
Het herstel van de bruto mediabestedingen zette in de tweede helft van 2013 al in met een stijging van 5%. Heel 2013 werd afgesloten met een bescheiden stijging van 1%, omdat in de eerste zes maanden van 2013 de bruto mediabestedingen nog daalden met ruim 3%. De groei in de eerste helft van 2014 betekende dat er al twaalf maanden op rij sprake is van groei van de bruto mediabestedingen.

Branches
Vrijwel alle branches besteedden in de eerste zes maanden van 2014 meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Opvallend waren de zeer sterk toegenomen bruto mediabestedingen van fabrikanten van voedings- en genotmiddelen met meer dan 12%. In heel 2013 was er sprake van een lichte toename van 3%, maar in 2012 daalden hun bruto mediabestedingen nog met meer dan 12%. Ook de toegenomen bestedingen aan Transport (m.n. personenauto’s) waren opvallend, want over heel 2013 gemeten daalden de bestedingen van autofabrikanten nog met 12%.

Er waren ook branches die in de eerste zes maanden van 2014 minder besteedden dan in dezelfde periode vorig jaar. De daling van 1,5% bij Horeca, Toerisme, Recreatie werd veroorzaakt door dalende bestedingen van touroperators. De daling bij Telecom/ICT was met 8% nog een stuk groter. Binnen deze branche was een duidelijke ‘koerswijziging’ zichtbaar van adverteren voor mobiel bellen naar (mobiel) internetten: de mediabestedingen aan abonnementen voor mobiele telefonie daalden heel sterk (-60%), terwijl tegelijkertijd de bestedingen aan internetabonnementen sterk toenamen (+400%). De omvang van de mediabestedingen aan internetabonnementen is met 28 miljoen euro (HJ1 2013: 6 miljoen) inmiddels groter dan de16 miljoen die besteed werd aan abonnementen voor mobiele telefonie (HJ1 2013: 44 miljoen).
 
Grootste adverteerder Unilever besteedt fors meer 
Sinds jaar en dag is Unilever de grootste adverteerder in Nederland, maar opvallend in het eerste halfjaar van 2014 was de forse groei van de bruto mediabestedingen van 44,5%. Over heel 2013 daalden de bruto mediabestedingen van het was- en voedingsmiddelenconcern nog met ruim 6%. In de eerste helft van 2014 werden vooral radio (+500%) en out of home (+140%) vaker ingeschakeld, waardoor het aandeel van deze mediumtypen in de mediamix van het concern groeiden tot respectievelijk 5% en 8%. Het grootste deel van het budget ging traditiegetrouw naar televisie met een toename van 40% en een aandeel van 82%.

Albert Heijn loste Lidl weer af als grootste adverteerder onder de supermarkten, al was de opmars van Jumbo veel opvallender. Dat besteedde in de eerste helft van 2014 ruim vier keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder en was met 40 miljoen de vijfde adverteerder in Nederland. Jumbo schakelde in de eerste zes maanden van dit jaar alle mediumtypen in. Aan alle mediumtypen werd ook meer besteed, maar bij dagbladen was die groei (+ 1200%) het grootst. Het aandeel van dagbladen in de mediamix van deze supermarkt is met 4,5% echter beperkt. 

Renault Nissan was de eerste autofabrikant in de top 10. Het bedrijf besteedde in de eerste zes maanden ruim anderhalf keer zo veel als een jaar eerder. In de eerste helft van 2013 werd het mediabudget ongeveer 50-50 verdeeld over radio en televisie. In de eerste zes maanden van 2014 zette deze autofabrikant vrijwel volledig in op televisie (30 miljoen euro), wat ten koste ging van radio (-45%).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in