Overslaan en naar de inhoud gaan

Brussel pakt farmaceuten aan

De innoverende farmaceutische industrie heeft in de afgelopen jaren moedwillig de introductie van goedkope, generieke geneesmiddelen in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door slim gebruik van patenten en door producenten van generieke medicijnen af te kopen, houden ze hun merkmedicijn zo lang mogelijk tegen een hoge prijs in de markt. Dat kost de EU-landen veel geld. Volgens een onderzoek van de Europese Commissie naar concurrentie in de farmasector zijn de lidstaten tussen 2000 en 2007 ongeveer drie miljard euro aan besparingen misgelopen.

related partner content for mobile comes here

EU-commissaris voor concurrentie Neelie Kroes zegt dat farmaceutische bedrijven strategieën hebben opgezet om de introductie van middelen bij concurrenten te vertragen of tegen te houden. Kroes maakte gisteren een tussentijds verslag openbaar van een onderzoek dat in januari begon met invallen bij farmaceutische bedrijven als Pfizer, GlaxoSmithKline, SanofiAventis, AstraZeneca, Merck Sharp & Dohme en Wyeth. Ook enkele Nederlandse vestigingen werden bezocht.

Komend voorjaar komt Kroes met een eindoordeel. Er komen procedures als blijkt dat de bedrijven concurrentieregels hebben overtreden. Zo vragen farmaceuten tal van patenten aan zodat er een netwerk van patenten ontstaat. Daardoor blokkeren ze de weg voor concurrenten. Enkele maanden vertraging bij de introductie van een generieke versie kan een farmaceutisch bedrijf tientallen miljoenen aan extra inkomsten opleveren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in