Brand Momentum 2011: consument bepaalt


Euro RSCG Nederland onderzoekt sinds 2002 het momentum van merken. Men peilt of het merk naar het intuïtieve oordeel van de consument (of de prosumer) terrein heeft gewonnen of verloren. Het gaat dus om de door de consument gepercipieerde verandering, de dynamiek van het merk.
Uit het Brand Momentum-onderzoek van vorig jaar bleek al dat de consument alles wat groot, corporate of institutioneel is met argusogen bekijkt. Het onderzoek van 2011 laat zien dat de consument zich niet langer neer wenst te leggen bij de macht van het ‘establishment’ en zelf aan de knoppen wil zitten.
Vooral in de categorieën met een institutioneel karakter zien de onderzoekers dat bedrijven die de regels van het spel veranderen (‘gamechangers’) en de macht bij de consument leggen, bezig zijn aan een indrukwekkende opmars.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSCategorieën die van nature verder afstaan van de consument (banken, verzekeraars, energiebedrijven) hebben het zwaar te stellen. Van het ‘establishment’ ziet ING tegenover 2010 het meeste vertrouwen verdampen. Alleen de Rabobank krijgt een positief momentum. Ook ‘gamechanger’ Brand New Day weet een positief momentum te realiseren van 2,7 procent. Geen enkele energieleverancier heeft een positief momentum.
Menzis
Van de zeventien gemeten verzekeringsmerken weten er slechts twee een positief momentum te ontwikkelen onder consumenten. Menzis wint volgens 6,7 procent van de consumenten terrein, maar onder prosumers noteert Menzis een negatief momentum van -2 procent. Alleen ‘gamechanger’ Ditzo slaagt erin zowel onder consumenten (13,2 procent) en prosumers (14,8 procent ) een positief momentum te noteren.
De hoogste scores vallen in de categorieën food, automotive, sportmerken en retail. Lay’s bijvoorbeeld is volgens consumenten en prosumers het merk met het hoogste momentum. Dit is mede te danken aan de recessie: consumenten blijven liever thuis met een zak chips op de bank. Maar ook de co-creatie ‘Maak de smaak’-campagne heeft er aan bijgedragen.
Het hele onderzoek, inclusief grafieken en methodiek, vindt u terug in het januarinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat afgelopen vrijdag op de mat viel. De methodiek leest u ook terug op www.brandmomentum.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid