Overslaan en naar de inhoud gaan

'Betere controle op keurmerken'

Door wildgroei hebben keurmerken de functie van kwaliteitsaanduiding verloren. De directeuren van het Nederlandse Keurmerkinstituut en de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Keurmerken als Kemakeur (apparaten), Kiwa (water) en Komo Keur (bouw), die onderhevig zijn aan onafhankelijke controle, zijn in de minderheid. Er bestaan veel meer ongecontroleerde keurmerken die branches en organisaties zichzelf toekennen. Willem van Weperen, directeur van het Nederlandse Keurmerkinstituut dat keurmerken handhaaft, en Jos Leferink, directeur van de Nederlandse Raad voor Accreditatie, de toezichthouder op keurmerken, vinden dat daaraan iets moet veranderen.

related partner content for mobile comes here

In Nederland bestaan honderden keurmerken, waarvan sommige van oudsher een betrouwbare indruk maken, zoals de ANWB met zijn blauwwitte bordjes en het NOC*NSF-teken bij sportaccommodaties. Toch ontbreekt hier, net als bij het keurmerk FSC van houtproducten, het Oogmerk van opticiens, en de Keurslagers externe, onafhankelijke controle. Volgens Van Weperen zijn keurmerken tot een marketingmechanisme verworden, omdat ze uitstraling hebben. Met de Consumentenbond hopen het Keurmerkinstituut en de Raad voor Accreditatie keurmerken aan regels te binden. Zij willen eisen formuleren, toezicht en controle regelen en zorgen voor een goed herkenbaar, eenduidig keurmerkstempel dat zich, als gegarandeerd, onderscheidt van de rest. ()

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in