Overslaan en naar de inhoud gaan

Amerikaanse merken verliezen wereldwijd aan populariteit

Grote Amerikaanse merken zoals Coca-Cola, McDonald's, Colgate-Palmolive en Kodak verliezen wereldwijd aan populariteit. Dat blijkt uit een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Grote Amerikaanse merken zoals Coca-Cola, McDonald's, Colgate-Palmolive en Kodak verliezen wereldwijd aan populariteit. Dat blijkt uit een . Volgens de onderzoekers heeft die achteruitgang vooral te maken met de nationaliteit van de bedrijven. Roper stelt dat er in de wereld steeds meer negatieve reacties komen tegen de Verenigde Staten en hun cultuur, grotendeels te wijten aan de buitenlandse politiek van de Amerikaanse regering.

related partner content for mobile comes here

"Amerikaanse merken verliezen in de geïndustrialiseerde wereld al verscheidene jaren aan populariteit," aldus het magazine Advertising Age. "Maar nu verliezen de grote Amerikaanse bedrijven ook in de nieuwe markten van Azië, Latijns-Amerika en Centraal-Europa aan populariteit." Vooral Coca-Cola kreeg zware klappen. De populariteit van het Amerikaanse frisdrankenmerk kende op één jaar tijd een daling met 40 procent.

Naast Coca-Cola kenden ook andere Amerikaanse bedrijven een gevoelige terugslag. Uit de top tien verdwenen Disney, Microsoft, National Geographic en Google. De grootste winnaars waren BMW, Mercedes, Volkswagen, Sony en Honda. Sony en BMW zagen hun populariteit zelfs met meer dan 30 procent groeien. Sony is het populairste merk, gevolgd door Coca-Cola, Nokia, Nestlé, Pepsi, Colgate, McDonald's, Nike, BMW en Samsung.

Volgens Ann McGill, onderzoekster aan de Graduate School of Business van de University of Chicago, stelt echter dat de dalende populariteit van grote bedrijven geen verband hoeft te houden met hun Amerikaanse nationaliteit. "Wellicht is het wereldwijde publiek een beetje marketing-moe en worden daar vooral de grootste bedrijven op afgerekend," meent ze. "Vooral jonge consumenten zijn van mening dat grote merken weinig authenticiteit hebben."

McGill verwijst daarbij onder meer naar het Nederlandse Philips, dat met een achteruitgang van 51,2 procent zelfs de zwaarste klappen kreeg. Anderzijds wees ze ook op de groei van het Amerikaanse Disney, dat zijn wereldwijde populariteit met 19 procent zag stijgen. "Dat is een teken dat de Amerikaanse cultuur niet altijd wordt afgezworen," stipt ze aan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in