Amerikaanse merken verliezen wereldwijd aan populariteit


Grote Amerikaanse merken zoals Coca-Cola, McDonald's, Colgate-Palmolive en Kodak verliezen wereldwijd aan populariteit. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau GfK Roper Consulting. Volgens de onderzoekers heeft die achteruitgang vooral te maken met de nationaliteit van de bedrijven. Roper stelt dat er in de wereld steeds meer negatieve reacties komen tegen de Verenigde Staten en hun cultuur, grotendeels te wijten aan de buitenlandse politiek van de Amerikaanse regering.
"Amerikaanse merken verliezen in de geïndustrialiseerde wereld al verscheidene jaren aan populariteit," aldus het magazine Advertising Age. "Maar nu verliezen de grote Amerikaanse bedrijven ook in de nieuwe markten van Azië, Latijns-Amerika en Centraal-Europa aan populariteit." Vooral Coca-Cola kreeg zware klappen. De populariteit van het Amerikaanse frisdrankenmerk kende op één jaar tijd een daling met 40 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNaast Coca-Cola kenden ook andere Amerikaanse bedrijven een gevoelige terugslag. Uit de top tien verdwenen Disney, Microsoft, National Geographic en Google. De grootste winnaars waren BMW, Mercedes, Volkswagen, Sony en Honda. Sony en BMW zagen hun populariteit zelfs met meer dan 30 procent groeien. Sony is het populairste merk, gevolgd door Coca-Cola, Nokia, Nestlé, Pepsi, Colgate, McDonald's, Nike, BMW en Samsung.
Volgens Ann McGill, onderzoekster aan de Graduate School of Business van de University of Chicago, stelt echter dat de dalende populariteit van grote bedrijven geen verband hoeft te houden met hun Amerikaanse nationaliteit. "Wellicht is het wereldwijde publiek een beetje marketing-moe en worden daar vooral de grootste bedrijven op afgerekend," meent ze. "Vooral jonge consumenten zijn van mening dat grote merken weinig authenticiteit hebben."
McGill verwijst daarbij onder meer naar het Nederlandse Philips, dat met een achteruitgang van 51,2 procent zelfs de zwaarste klappen kreeg. Anderzijds wees ze ook op de groei van het Amerikaanse Disney, dat zijn wereldwijde populariteit met 19 procent zag stijgen. "Dat is een teken dat de Amerikaanse cultuur niet altijd wordt afgezworen," stipt ze aan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid