Overslaan en naar de inhoud gaan

Activatiestrategie & Olympische Spelen

Het uitgeven van miljoenen ponden aan de sponsoring van de Olympische Spelen in 2012 in Londen, zal geen return on investment laten zien,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Via sponsoring van de Olympische Spelen zichtbaar zijn voor miljoenen potentiële consumenten is onvoldoende om echte waarde te genereren, aldus Turpin. Hij meent dat activatie inhoudt dat je met een strategie komt die consumenten aanmoedigt betrokken te zijn bij het merk. Dit is te bereiken door bijvoorbeeld nieuwe producten te introduceren, verpakkingen met Olympisch design te ontwikkelen, en een grote advertentiecampagne te beginnen.

related partner content for mobile comes here

Turpin: ‘Als je aan de meeste mensen vraagt welke officiële sponsors ze kennen van de Olympische Spelen in 2012, dan kunnen ze slechts enkele van de 11 opnoemen.’

Het is lastig om het effect van corporate sponsorship te meten, zeker de winst die er mee is te genereren. Het is wel mogelijk het effect op de brand awareness op het marktaandeel te meten. Turpin deed eerder onderzoek naar de effecten van het sponsoren van Carlsberg van de Europa Cup een paar jaar achter elkaar. Het blijkt dat het marktaandeel significant is gestegen in de diverse landen waarin het evenement plaatsvond. Turpin meent dat de oorzaak hiervoor is een goede activatiestratgie rondom het evenement.
Een merk dat het volgens Turpin goed aanpakt, is Samsung. Het heeft een sterke activatiestrategie om de officiële partnership van de Olympische Spelen te ondersteunen. Zo gebruiken ze de hype van de Spelen om een speciale editie van een van hun producten te lanceren. Daarnaast hebben ze voetballer David Beckham aangetrokken als officiële ambassadeur, en sponsoren ze de London Olympic Torch Relay. Samsung heeft een campagne lopen om 60 mensen te vinden die de Olympische vlam tijdens de 70 dagen durende reis in Groot-Brittannië zullen ronddragen.

De motivatie van een bedrijf om te sponsoren, speelt ook een belangrijke rol in het succes, aldus Turpin. ‘Vaak geven ceo’s groen licht voor het sponsoren omdat dit het bedrijf in een goed daglicht stelt, en wordt er niet gekeken naar de toegevoegde waarde voor het bedrijf.’

Turpin wijst er nog maar eens op: het grootste gevaar voor de officiële sponsors is ambush marketing. Marketing bedreven door bedrijven en merken die geen officiële sponsor zijn, maar met een gerichte actie alle aandacht naar zich toe trekken. Neem de Oranje-jurkjes van Bavaria tijdens de wereldkampioenschap voetbal vorig jaar in Zuid-Afrika. Budweiser was de officiële sponsor, maar Bavaria stond in de belangstelling. De organisatie van de Olympische Spelen in Londen heeft maatregelen genomen om dit volgend jaar te voorkomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in