Overslaan en naar de inhoud gaan

7 tips om analytisch kapitaal op te bouwen

Onlangs publiceerde de Marketing Leadership Council (MLC) een interessant artikel van de hand van Anna Bird over een sterke marketing…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onlangs publiceerde de Marketing Leadership Council (MLC) een interessant van de hand van over een sterke marketing intelligence functie binnen een organisatie. In het betreffende artikel gaf ze een zevental tips, die hier kort de revue passeren.

related partner content for mobile comes here

1) Start met je ondernemingsdoelstellingen; niet met je data.

Volgens Bird zou je het volgende pad moeten volgen: ondernemingsdoelen --> beslissingen met het hoogste risico, verbonden aan deze doelen --> de grootste vragen/onzekerheden, verbonden aan deze doelen --> vragen/onzekerheden waarvoor het genakkelijkst data beschikbaar is.

2) Start nu met het verkijgen van nieuwe data

Accepteer niet de data die je reeds in je bezit hebt. Welke data kan jou helpen onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie? Bijvoorbeeld de Nike+ running community levert Nike enorme hoeveelheden informatie op.

3) 'Bouw het schip terwijl je vaart'

Kortweg gezegd: ga van start. Je kunt toch niet alles in één keer en op korte termijn realiseren. Probeer ook de zogenoemde 'quick wins' te realiseren.

4) Laat marketeers gebruik maken van jouw data!

Het blijkt dat maar 11% van de marketeers gebruik maakt van data en inzichten verkregen uit deze data bij het nemen van belangrijk beslissingen. Werk aan de winkel om deze participatie te vergroten. Probeer van het onderbuikgevoel af te komen. Een laagdrempelige manier van starten kan een eenvoudige quiz tijdens een (marketing)meeting zijn, waarbij de juiste antwoorde onderbouwd met de bij jou beschikbare bronnen.

5) Beoordeel de data juist en komt tot de juiste analyse

Data op zichzelf is eigenlijk nog niet veelzeggend. De juiste analyse en het verhaal erachter maakt het relevant voor een marketeer. Een stortvloed aan alleen maar data kan de te nemen beslissing alleen maar slechter maken, dan beter.

6) Voorkom stortvloed aan data

Voortbordurend op punt 5: het blijkt dat bijvoorbeeld het onbeperkt toegang geven tot databronnen niet direct tot hulp en steun is van marketeers.

7) Doceer de inzichten en conclusies uit data

Probeer de analyses van de beschikbare data in hapklare brokken aan te bieden en blijf niet hangen in de details.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in