Overslaan en naar de inhoud gaan

5 trends die het aanzien van marketing in 2016 zullen bepalen

Een eenduidig klantbeeld blijft buiten bereik maar komt wel dichterbij, automatisering neemt verder toe en efficiëntie is belangrijker dan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Koen Luijten en George Smart

related partner content for mobile comes here

1. Voortdurende focus op eenduidig klantbeeld

Door in te zoomen op de klant, creëer je een eenduidig klantbeeld. Dit is cruciaal om op maat gemaakte en voor hen interessante berichten te sturen via het meest geschikte kanaal op het juiste moment. Opvallen in het overvolle medialandschap lukt alleen de best geïnformeerde merken. Zij kunnen zich onderscheiden met heldere en relevante berichten en aanbiedingen.

Een eenduidig klantbeeld zullen we in 2016 niet bereiken, maar de marketeers zal wel belangrijke stappen in de richting maken. Om meer waarde te halen uit de relatie is het voor klanten, bedrijven en marketeers absoluut noodzakelijk om het focuspunt van de klant te zijn. Alleen zo creëer je win-win situaties voor alle partijen.”

2) Snelle toename van automatisering

De grootste barrière voor het realiseren van een eenduidig klantbeeld is capaciteit. Eindeloze herzieningen, overvolle inboxen, dagelijkse deadlines en verschuivende prioriteiten, vormen een belemmering, evenels de afstemming van het werk met andere afdelingen, freelancers, bureaus en opdrachtgevers. Marketeers moeten meer campagnes leveren, sneller dan ooit. De beste manier om capaciteit vrij te maken, is automatisering.

Automatisering helpt klanten om marketing processen te stroomlijnen en de werklast te verlichten door dubbel werk te minimaliseren en de marketing output te rationaliseren. Hierdoor hebben marketeers meer tijd om te werken aan strategische projecten en kostenbesparing te realiseren.

Automatisering zal blijven toenemen in 2016. CMO’s en marketing directeuren krijgen weer controle op de marketing input en output, en daarnaast volledig inzicht in de workflows en budgetten.


3) Het einde van valse authenticiteit 

Bedrijven moeten zeker blijven pronken me merkgeschiedenis als die authentiek is. Er is echter te veel valse authenticiteit binnen marketing. Bedrijven doen alsof en proberen zich te positioneren als ambachtelijk, of claimen merkvoordelen als &;vetarm en gezond&; terwijl die er in werkelijkheid niet zijn.

Valse authenticiteit is een van de slechtste trends van de afgelopen jaren. In 2016 verwachten we dat meer merken terug keren naar eerlijke en duidelijke communicatie die de essentie van het merk weerspiegelt.

4) Efficiëncy boven korting

In Groot Brittannië beleefden retailers dit jaar de drukste dag ooit tijdens ‘Black Friday’. Op die dag profiteerde de consumenten van de kortingen en werd meer dan € 1.56 miljard gespendeerd. Echter, dit soort kortingen  laten marges verdampen. Het is goed om te zien dat Nederlandse retailers hier slimmer mee om gaan.

Net als in Groot Brittannië geeft 50% van de Nederlandse bevolking er de voorkeur aan om de meeste aankopen online te doen. Maar retailers hier begrijpen hier beter waarom dat zo is. Ze zien dat de consument vooral de drukke winkels wil ontlopen en gaan daardoor slimmer en selectiever om met het geven van korting.

Bol.com en Coolblue maken het hun klanten heel gemakkelijk. Klanten vinden wat ze zoeken, kunnen prijzen en functionaliteiten vergelijken en de winkels leveren het product de volgende dag.

Efficiëntie is belangrijker dan korting. Veel klanten zijn bereid om wat te betalen voor het gemak van online winkelen.

5. Toenemend gebruik van iBeacons

Met deze technologie hebben winkels de mogelijkheid om de online surfgeschiedenis van een klant te zien en hen een aanbieding te doen van een product waar ze naar gekeken hebben als ze in of bij de winkel zijn. Ook kunnen retailers hun klanten zo die éne dag korting geven en naar de exacte locatie in de winkel te begeleiden om ze het product te laten ervaren.

Koen Luijten en George Smart zijn beiden managing director van .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in