Overslaan en naar de inhoud gaan

Zondag steeds belangrijker voor grote aankopen

De dag van de week waarop de Nederlandse consument zich het meest oriënteert op grote aankopen is: zondag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarnaast is zondag het meest geschikt om eventuele belangrijke aankopen in het gezin met elkaar te bespreken, worden hierover beslissingen genomen én is zondag de dag waarop mensen het meest online winkelen.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit recent gehouden onderzoek uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van De Telegraaf onder 661 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Uit onderzoek onder 661 consumenten komt naar voren dat niet de doordeweekse dagen de momenten zijn waarop zij nadenken over grote aankopen en beslissingen hierover nemen, maar dat zij dat het meeste doen op zondag.

De helft van de Nederlandse consumenten vindt zondag de meest geschikte dag om zich te oriënteren op grote aankopen, zoals vakanties, verzekeringen, meubels en dergelijke. Volgens de helft is deze dag ook nog eens bij uitstek geschikt om dit met een partner of in het gezin te bespreken en op zondag hierover beslissingen te nemen. Ten slotte vindt 45 procent dat zondag de meest geschikte dag is om online aankopen te doen.

Naast oriëntatie, bespreken en beslissen wordt er op zondag ook veel gekocht. Bijna de helft vindt zondag de meest geschikte dag om online aankopen te doen.

Martijn Brinkhoff, Research Manager bij De Telegraaf, heeft een verklaring voor de keuze van de consument voor zondag: 'Mensen krijgen het steeds drukker en hebben steeds minder tijd om eens rustig na te denken over grote aankopen. Dat kan het beste op zondag. Bovendien is zondag ook nog steeds echt een gezinsdag en als enige dag echt geschikt om die belangrijke beslissing te nemen. Om te bepalen waar je naar toe wilt op vakantie bijvoorbeeld.'

De Telegraaf wil adverteerders en mediabureaus graag wijzen op de mogelijke consequenties voor marketingcommunicatie. Sommige producten en merken kunnen van deze kennis over de dag ‘zondag’ profiteren. Zij kunnen ervoor kiezen consumenten te bereiken op dat moment waarop het product of merk het meest relevant is. Bovendien heeft onderzoek al eerder aangetoond dat mensen op zondag in een betere stemming zijn en daardoor op zondag ontvankelijker voor reclame (Faasse en Bronner, In the mood for advertising, 2007, International Journal of Advertising). Reclame op zondag is dus ook nog eens effectiever.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in