Overslaan en naar de inhoud gaan

Zakentitel Forbes gaat woordvoerders van Trump afrekenen op leugens

Het waarschuwt bedrijven: neem een van hen aan, en we gaan ervan uit dat ‘alles wat uw bedrijf zegt een leugen is’.
Boven: Sean Spicer (l) en Kellyanne Conway. Onder:  Sarah Huckabee Sanders (l) en Kayleigh McEnany
Boven: Sean Spicer (l) en Kellyanne Conway. Onder: Sarah Huckabee Sanders (l) en Kayleigh McEnany
Boven: Sean Spicer (l) en Kellyanne Conway. Onder:  Sarah Huckabee Sanders (l) en Kayleigh McEnany
Boven: Sean Spicer (l) en Kellyanne Conway. Onder: Sarah Huckabee Sanders (l) en Kayleigh McEnany

Het zakenblad Forbes gaat de verschillende woordvoerders van het Witte Huis afrekenen op de leugens die ze hebben verteld. Dat schrijft Randall Lane, de Chief Content Officer van Forbes, namens de titel.

related partner content for mobile comes here

Volgens Forbes is het bijzonder pijnlijk geweest om te zien hoe de persvoorlichters van Trump zichzelf hebben vernederd. ‘Ja, net als bij hun politieke bazen, maakte spinnen en weglaten van informatie en overdrijven deel uit van het spel. Maar uiteindelijk is in PR geloofwaardigheid de kern’.

Alternatieve feiten en duistere communicatiekunsten

Forbes somt de verschillende woordvoerders en hun ‘duistere communicatiekunsten’ op. Van Sean Spicer die journalisten agressief toesprak over de omvang van de inauguratie-menigte – een zichtbare leugen - tot Kellyanne Conway die de leugen van Spicer verdedigde met de nieuwe term 'alternatieve feiten' en Kayleigh McEnany, het 32-jarige ‘propaganda-wonderkind die van lachend liegen ‘een kunstvorm’ maakte, volgens Forbes. 

Wat gaat de titel doen tegen deze woordvoerders? Voorkomen dat ze hun functie nog kunnen verzilveren. Veel woordvoerders, zoals de bekende Ari Fleischer en Jay Carney, verdienden miljoenen in het Amerikaanse bedrijfsleven na hun tijd in Het Witte Huis. 

‘De leugenaars van Trump verdienen deze gouden parachute niet’, laat Forbes in het stuk weten. 

 

Scepsis en dubbelchecks 

Het gaat daar zelf voor zorgen en dreigt bedrijven: ‘Huur een van Trumps fantasten in en Forbes gaat ervan uit dat alles wat  uw bedrijf zegt, een leugen is. We gaan het onderzoeken, dubbelchecken en benaderen het met dezelfde scepsis als we met een Trump-tweet zouden doen.’

Lane benadrukt dat de actie geen onderdeel is van de cancelcultuur noch politiek is gemotiveerd: ‘Het is het besef dat (…)in een bloeiende democratie iedereen recht heeft op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten. Daar begint onze nationale reset.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Koen van Niftrik

Fijn dat Forbes opstaat tegen politieke leugens uit het Witte Huis en opkomt voor de democratie. Maar het zou indrukwekkender zijn geweest als dit eerder was gebeurd.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in