Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom de inrichting van veel grote B2B organisaties dodelijk is voor marketingsucces

Onlangs sprak ik twee marketeers van twee verschillende grote B2B bedrijven. Beiden energiek, goed opgeleid, van zeer goede wil en klant-…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toch gaven ze aan dat het in grote zakelijke omgevingen tegenwoordig heel lastig is succesvol te zijn. Omdat ze de hele dag druk zijn met afstemmen met collega's. De ene marketeer gaf mij het lijstje van ca. 10 collega's met wie ze allemaal moet afstemmen voordat ze ook maar kan beginnen iets voor klanten te gaan doen. De andere marketeer opperde: "als we nou eens 50% van mijn collega's zouden ontslaan, dan zou ik eindelijk meer tijd kunnen besteden aan waarvoor ik ben aangenomen".

related partner content for mobile comes here

Ongelooflijk maar zo herkenbaar. De toenemende complexiteit van de wereld heeft - bedoeld of onbedoeld - geleid tot inzet van allerlei mensen die zich bezig houden met afstemmen, coördineren, beoordelen en bewaken van andermans werk. Dat komt door de standaard reflex van grote organisaties op ingewikkelde situaties in een complexe wereld: focus op risicoreductie.

Terwijl zakelijke klanten behoefte hebben aan contact, content, gemak, service, helderheid, voorspelbaarheid en transparantie worden veel grote B2B organisaties steeds ingewikkelder, ontoegankelijker en onvoorspelbaarder. De marketeers die ik sprak gun je gewoon meer verantwoordelijkheid, meer vrijheid en vooral meer klantcontact. Dat is goed voor hen, voor de klanten en voor het bedrijf.

De huidige manier waarop veel grote B2B organisaties zijn ingericht, is niet langer werkbaar. Zonder ingrijpen zal de wal het schip keren. Visie en lef is nodig op directieniveau om de B2B marketeers te laten doen waarvoor ze zijn aangenomen: samen met sales, service en communicatie de klanten het beste te geven van wat het bedrijf in huis heeft. Dat betekent verantwoordelijkheid delegeren in plaats van werk, duidelijke afspraken maken over wie wat doet en zoveel mogelijk integreren van de marketing, sales en communicatiefunctie.

Wie kent succcesvolle B2B bedrijven waar marketeers wel hun werk kunnen doen en succesvol zijn? Goede input zal worden gebruikt op de NIMA B2B Expertclass van 13 maart 2012.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in