Vrouwen zijn milieubewust, maar ook zuinig op vervuilende, oude auto


Meer dan de helft van de automobilisten is niet bereid de auto te laten staan. Ook blijven veel mensen in zeer oude auto’s rijden, terwijl zij weten dat deze meer vervuilen dan nieuwe auto’s.
Vooral jongeren en vrouwen rijden in oude auto’s, terwijl zij zich tegelijkertijd meer dan gemiddeld zorgen maken over het milieu. Dit blijkt uit een onderzoek van MeMo2 in opdracht van Opel Nederland onder bijna 1.000 Nederlanders.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet zijn voornamelijk jongeren (36 procent) en vrouwen (27 procent) die in auto’s rijden van 10 jaar of ouder. Het gaat dan vaak om hun eerste auto (jongeren) of de tweede auto in een gezin.
Vrouwen letten bij de aanschaf van een nieuwe auto meer dan mannen op of een auto zuinig en weinig vervuilend is (23 procent vrouw vs. 13 procent man). Mannen daarentegen vinden het model en het merk belangrijker. Daarnaast hebben vrouwen en mannen ook een hele andere kijk op auto’s. Vrouwen zien auto’s vaker als een teken van vrijheid en mannen vaker als een verlengstuk van hun persoonlijkheid. Voor bijna een derde van de vrouwen betekende de eerste auto 'eindelijk vrijheid'.
Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat mensen zich zorgen maken over het milieu, maar dat zij ook mobiel willen blijven. Meer dan de helft van de respondenten is van mening dat de overheid de sloop van oude auto’s moet stimuleren. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een financiële tegemoetkoming. Bovendien geeft 75 procent van de mensen met een oude auto aan dat ze overwegen hun auto te vervangen door een minder vervuilende auto als ze een gegarandeerde slooppremie voor hun auto krijgen.
Het onderzoek lijkt overigens vooral bedoeld voor Opel om zijn nieuwe campagne af te trappen.
Vandaag start Opel in Nederland namelijk een milieucampagne die tot doel heeft om oude, vervuilende auto’s uit het verkeer te halen en de aanschaf van een nieuwe, schonere Opel bereikbaar te maken. Kern van de campagne is de Recyclebonus. Klanten ontvangen deze bonus van € 2.500,- ongeacht de leeftijd of de staat van de auto, bij aankoop van een nieuwe Opel (bij aankoop Agila of Corsa bedraagt de Recyclebonus € 1.250,-). Voorwaarde is dat de dealer de oude auto daadwerkelijk laat slopen en dat hij dus uit het Nederlandse verkeer wordt gehaald.
Het onderzoek is in augustus 2007 uitgevoerd door MeMo2. In totaal werkten 989 mensen mee. Hiervan is 58 procent man en 42 procent vrouw. Bijna een kwart van de respondenten heeft een auto van tien jaar of ouder. 39 procent van de ondervraagden heeft in het huishouden meer dan één auto in het bezit. 43 procent van deze tweede auto’s zijn tien jaar of ouder. 44 procent van de mensen denkt dat een auto van tien jaar of ouder 3 tot 5 keer meer vervuilend is. Een kwart van hen denkt dat een oude auto slechts 1 à 2 keer meer vervuilend is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid