Overslaan en naar de inhoud gaan

Voodoo marketing? Bangmakerij!

Oplichters die vroeger argeloze boeren slangenolie voor elke kwaal verkochten. Was dat ook Voodoo Marketing?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beeld: Juha-Matti Herrala

related partner content for mobile comes here

Ik las een artikel in Adformatie. En terwijl ik het las bekroop mij het gevoel dat ik in de maling genomen werd. Of, om het subtieler te zeggen: dat het ironisch bedoeld was. Maar het was geen grap. Het was de presentatie van een waarachtig gedrukt en uitgegeven boek dat Voodoo Marketing heet.

Ik dacht: is dit nu wat ze bedoelen met ‘niet langer in tune’ zijn met de tijd waarin je leeft (eufemisme voor ‘ouwe lul?’) Ik was zo in de war dat ik het echt niet meer wist.

Iets is Voodoo Marketing, begreep ik, als er een verborgen methode wordt toegepast, als er minder respect voor de vrije wil is, met schade tot gevolg. En helemaal als het gericht is op zwakkeren.

‘Verborgen, geen respect, vrije wil, zwakkeren.’ Het zijn begrippen die hun kracht vooral ontlenen aan hoe hard ze prikken in onze angsten en emoties, niet zozeer aan hun exacte betekenis. 

En ze hebben natuurlijk alles met het internet te maken. U weet wel: dat schimmige negenkoppige monster dat van alle kanten onze privacy binnendringt, onze vitale data opzuigt en ons op slinkse wijze verandert in willoze marionetten.

Natuurlijk, mij hoor je niet zeggen dat we nooit belazerd worden – in deze tijden van internet net zo goed als in eerdere tijden waarin oplichters argeloze boeren slangenolie voor elke kwaal verkochten. 

Was dat ook Voodoo Marketing? Wie zal het zeggen? Werden die boeren beroofd van hun vrije wil? Werd er in het verborgene verleid, en met verminderd respect? Waren ze zwakker?

De schade was duidelijk, maar toch zagen we die bedrogen voorvader altijd eerder als een goedgelovige sukkel dan als een willoos slachtoffer. Hij stond er immers bij en keek ernaar. Hij wist dat de verkoper een kwakzalver was. 

Maar hij hoopte en droomde. Net zoals iemand die nog altijd denkt dat hij voor een tientje een reële kans op dertig miljoen kan kopen.

Wat is er veranderd? Waarom zijn er ineens zoveel slachtoffers?

Het boek over Voodoo Marketing is bangmakerij, gebaseerd op een veronderstelde samenzwering. En zo’n boek verspreiden, is dat eigenlijk niet ook voodoo marketing?

Deze column staat in Adformatie 21 (16 oktober 2015).

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in