Overslaan en naar de inhoud gaan

Theo Hendriks (Bex): 'Een goede leider heeft iets moedigs, iets stouts'

PR-bureau Bex Communicatie komt met totaalpakket presenteren voor leiders
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

The Presentables heet het coachingstraject waarmee communicatiebureau Bex de 'presentatiekracht' van leiders wil versterken. Een totaalpakket waarbij storytellers, stemcoaches, theaterdocenten en stylistes worden betrokken.  Theo Hendriks, samen met Serge van Rooij bedenker van het product, legt uit.

related partner content for mobile comes here

'Normaal mediatrainen we mensen. Dat zijn dan vaak one night stands. Die komen een keer en gaan dan weer weg. Wat je uiteindelijk wil is mensen persoonlijk coachen. Zodat ze echt zelf in de lead zijn als ze een verhaal vertellen. Wij Nederlanders zitten vaak in ons hoofd. Het gaat erom dat het verhaal intentioneel wordt. Dat je het belichaamt, iets wat je letterlijk terugziet in de lichaamstaal.'

Je wilt de CEO menselijk maken

'Juist. Als je kijk naar bijvoorbeeld de presentatie van jaarcijfer, dan zie je bestuurders maar geen leiders. Dat geldt voor heel veel CEO's. Het zijn goede controleurs, maar geen leiders.'

Want een leider...?

'Die is iets van plan, daar zit iets moedigs in, iets stouts. Je ziet dat bijvoorbeeld bij starters. Daar zit nog bevlogenheid in en energie.'

Er zijn dure cursussen in omloop, waarbij je voor heel veel geld getraind wordt door Pierre Bokma en  Hans Kesting. Dit is een concurrent?

'Nee, het gaat ons niet om staging, ons vertrekpunt is communicatie. Wel zijn er zijn mensen uit de toneelwereld en van de kleinkunstacademie bij betrokken. Maar het hangt van de intake af, wie en wat de persoon in kwestie nodig heeft. Stemtraining, wat kun je met je stem doen. Houding, hoe ze fysiek staan. Storytelling, hoe breng je spanningsbogen in je verhaal aan. En wellicht ook styling - al hebben we dat nog niet gedaan.'

Psychologen?

'Zover gaan we niet, plastische chirurgie is ook geen optie. Maar serieus: Het gaat erom dat het verhaal  persoonlijk wordt. Al je het persoonlijke weet te verwerken in je boodschap, als je bij jezelf kunt blijven, het intentioneel weet te maken, ontstaat er verbinding, dan trek je de zaal naar je toe. Het gaat erom dat de boodschap prikkelend wordt, dat het verhaal past bij de persoonlijkheid van de spreker. En dat je de voorstelling kunt doseren - als het ware.'

Maatwerk, uiteraard?

'Ja, het is geen training waarvoor je je samen met anderen kunt inschrijven.'

Dus de meneer van Parkmobile die kan zich melden?

'Die man zat heel erg in zijn hoofd. Die was zo aan het nadenken, die raakte totaal geblokkeerd. Daar zat helemaal niemand meer aan tafel. Ik wil iemand die uit het diepst van zijn hart zegt: dit gaan we oplossen. Het gaat om de menselijke maat. Het maakt dan niet eens uit wat hij zegt, als het maar uit hemzelf komt.'

De afdeling juridische zaken is daar niet altijd blij mee.

'Hij moet tegen Legal zeggen: dit gaan we goed oplossen.'

Sommige mensen kun je beter uit de buurt van een camera weghouden. Wat adviseer je hen?

'Geloof ik niet. Sommige mensen worden kapotgetraind. Dan zie je: zijn verhaal zit er niet meer in. Ik zie hier geen leider, maar een pratende Q&A.'

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in