Overslaan en naar de inhoud gaan

Steve Rura (Google): 'Technologie geeft ons toegang tot zaken die er écht toe doen'

Steve Rura, Designer & Creative Director bij Google Creative Lab plaatst op What Design Can Do 2015 digital design in een breder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor de afsluitende sessie van de eerste dag van werd de leider van Google’s creatieve team speciaal ingevlogen vanuit New York. Rura begon ooit als Motion Graphic Designer voor Nike en Puma Black Label en werkt tegenwoordig aan het productdesign en de communicatiestrategie voor producten als Google Search, Chrome, Project Loon, Classroom en Android.

Rura begint zijn presentatie met de missie van Google: &;to organise the world&;s information and make it universally accessible and useful&;. Daar springt volgens de spreker één woord uit: accesible. Rura: &;Dit zorgt ervoor dat grenzen vervagen en mensen toegang krijgen tot iets wat ze willen of nodig hebben. Wij zijn met het Creative Lab dagelijks bezig om te kijken hoe design hierbij kan helpen.&;

Naast de bekende technische specialisten, heeft Google - verenigd onder de naam Creative Lab - teams van copywriters, filmmakers en andere creatieven in dienst, om de boodschap van technologie te verpakken. Rura: &;Voor ons draait het grotendeels om het verschaffen van toegang tot infrastructuur en kennis.&;

Project Loon
Een van de projecten waar Rura&;s Creative Lab intensief bij betrokken was, is Project Loon. Rura: &;Slechts een derde van de mensen op aarde heeft de mogelijkheid om online te gaan. Binnen enkele jaren wordt verwacht dat hier miljarden mensen bijkomen. Maar hoe voorkomen wij, dat de wereld straks vol staat met zendmasten? Zo werd Project Loon geboren.&;

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Een team van technische specialisten ontwikkelde het concept, waarna het Creative Lab verantwoordelijk was voor het verspreiden van de boodschap en het genereren van bekendheid. Rura: &;Hoe het project technisch mogelijk is geworden was bekend. Het ging ons meer om het "waarom". Uiteindelijk zijn we teruggegaan naar de basis van een ballon en hebben we het touwtje van de ballon als metafoor gebruikt om mensen te verbinden.&;

Classroom
&;Maar infrastructuur is niet het enige dat telt&;, aldus Rura. &;Het gaat erom wat je er mee doet.&; Als voorbeeld haalde Rura tijdens zijn presentatie de voortgang van Google Classroom aan, een project dat nog volledig in ontwikkeling is.

Rura: &;Ten opzichte van Project Loon hebben wij hier een meer inspirerende rol. Wij gingen embedded in schoolklassen en interviewden meerdere ervaringsdeskundigen om te kunnen visualiseren welke toepassingen bruikbaar en handzaam zijn. Uiteindelijk komt het neer op "less teching, more teaching".&;

Aan het einde van zijn presentatie plaatste Rura technologie in een breder perspectief en noemde hij design een tool om te laten zien waar het in het leven echt om draait. Rura: &;Het geeft ons de mogelijkheid om naar elkaar te luisteren, om elkaar wat te leren en om de dingen te geven die er echt toe doen.&;
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in