Overslaan en naar de inhoud gaan

Siegfried Vögele: voorloper van neuromarketing

18 maart jongsleden overleed Siegfried Vögele, de bedenker van de Dialoog Methode.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het woord bestond nog niet, maar Siegfried Vögele was al tientallen jaren bezig met neuromarketing, uitgevoerd met de technieken van zijn tijd. Wat het brein wel  en niet ziet, wat het effect is van kleuren en van plaatjes, wat positief en negatief associeert, en wat uitnodigt voor response en conversie heeft Vögele in de jaren ’80 feilloos ontdekt en toegepast. Hij noemde het ‘de dialoog methode’.

related partner content for mobile comes here

Wie net als ik het genoegen heeft gehad een cursus van hem bij te wonen, wordt voortdurend aan hem herinnerd bij confrontatie met ‘nieuwe’ marketingideeën. Wat is nieuw aan de gedachte dat bedrijven moeten communiceren met hun klanten, aan de principes van Cialdini en aan usability van het web? Ik kan het niet bedenken. En eye tracking deed Siegfried ook al, met apparatuur die in een museum niet zou misstaan, maar met dezelfde resultaten. Briljant.

Wie denkt dat Siegfried Vögele ‘de oude school’ is, heeft kennelijk geen benul van de werking van het brein. Wat vandaag echt nieuw is, gaat over snelheden, aantallen en web. Maar wie een succesvolle game of app wil maken, doet er goed aan de bijdrage van Vögele aan ons vak door te lezen. Het brein ziet immers geen verschil tussen papier en beeldscherm.

Was Vögele een Amerikaan geweest, dan had hij in betekenis en bekendheid Philip Kotler naar de kroon gestoken. Bij zijn overlijden is zijn gedachtegoed belangrijker en actueler dan ooit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Rob Visser

Ik heb ook een seminar van Vögele mogen bijwonen en ik ben er ook gefascineerd geraakt door zijn inzichten over oogbewegingen, fixatietermen en de AIDA-formule.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in