Overslaan en naar de inhoud gaan

Reputatiewaarde grootste ondernemingen daalt

Apple heeft -net als vorig jaar- de economisch effectiefste reputatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De waarde van een goede reputatie mag dan steeds duidelijker worden, Amerikaanse topondernemingen lijken daar niet naar te handelen. De corporate reputaties van Amerikaans grootste ondernemingen zijn minder waard geworden. In totaal bedroeg de reputatiewaarde van de Standards & Poor (S&P)-500 zo’n 3,3 biljoen dollar, een daling van 325 miljard dollar ten opzichte van vorig jaar.

related partner content for mobile comes here

De Amerikaanse (pdf) berekent jaarlijks de huidige status van corporate reputaties van de bedrijven in de Standards & Poor (S&P)-500, en wat de impact is op de aandeelhouderswaarde. De onderzoekers combineren hiertoe reputatiemetrics met financiële metrics.

Apple staat - net als vorig jaar -  op de bovenste plek, met de economisch effectiefste corporate reputatie van alle bedrijven in de S&P-500. Apple&;s &;reputatiecontributie&; vertegenwoordigt op dit moment een waarde van 320 miljard dollar. Walt Disney eindigt op plek 2, gevolgd door Exxon Mobil.

De plekken 1 tm 6 zijn dit jaar overigens niet veranderd. De overige 4 plekken worden ingenomen door nieuwkomers: Nike ging van 27 naar 7, Johnson & Johnson klom van plek 21 naar plek 8, AT&T klom van plek 102 naar plaats nummer 9 en Facebook steeg 37 plekken (van 47 naar 10).

Met deze bedrijven gaat het dus goed. Corporate reputaties vernietigen echter snel aandeelhouderswaarde bij meer dan 10 procent van de bedrijven in de S&P-500, aldus de onderzoekers.

Ook in Groot-Brittannie wordt jaarlijks reputatiewaarde uitgerekend. Daar staat Unilever bovenaan de lijst, gevolgd door Diageo en Next.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in