Overslaan en naar de inhoud gaan

Publiek vertrouwt het CPB, maar zonder te weten wat het doet

40 procent heeft geen associatie, rest ziet CPB vooral als betrouwbaar, objectief, invloedrijk en ambtelijk
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Centraal Planbureau (CPB) blijft hoge bekendheid genieten en wordt breed vertrouwd onder de Nederlandse bevolking. Toch weet het grootste deel niet wat het planbureau doet. Ruim driekwart van de kenners kent het CPB een beetje of alleen van naam, blijkt uit een publiek dat op verzoek van het CPB is uitgevoerd. Een dergelijk onderzoek werd in 2012 voor het eerst verricht.  

related partner content for mobile comes here

De naamsbekendheid van het CPB is hoog: 91 procent onder alle Nederlanders. Dat is wel iets minder dan in 2012 (95%). Dit verschil is te verklaren doordat er nu geen verkiezingen in aantocht zijn en er daarom geen media-aandacht is voor CPB-doorberekeningen van verkiezingsprogramma’s.

40% geen enkele associatie

Het overgrote deel weet niet precies wat het CPB doet. 40 procent kan zelfs geen enkel associatie noemen. 

Als belangrijkste taken van het CPB zien degenen die wel een beeld hebben van het werk van het CPB, in aflopende rangorde: de economische analyse van voorgenomen beleidsmaatregelen; ramingen van de Nederlandse economie; Maatschappelijke kosten-batenanalyse, het doorrekenen van verkiezingsprogramma’s en regeerakkoord; en de evaluatie van beleidsmaatregelen.

Betrouwbaar ambtelijk

Het imago van het CPB wordt vooral gezien als betrouwbaar, objectief, invloedrijk, maar ook ambtelijk.
 
Het CPB heeft dit onderzoek laten herhalen om een beter beeld te krijgen van de mening van de burgers over zijn functioneren. Het wordt ook  betrokken bij de periodieke externe evaluatie van het CPB die begin volgend jaar wordt uitgevoerd. 

Klik voor het hele onderzoek

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in