Overslaan en naar de inhoud gaan

PressComm directeur woedend over publiciteit rond rechtszaak

PressCom-directeur Theo Vrugt is woedend over een persmededeling die P&B Communicatie begin deze week rondstuurde over een gewonnen kort…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vrugt is met name kwaad over het in de publiciteit treden van P&B in deze zaak en over het handelen van directeur Robert Jan Pabon van P&B en de ‘absurde claim van ruim 1,2 miljoen euro’ die hij bij Vrugt zou hebben neergelegd.
Waar draait het om? Pabon vroeg Vrugt twee jaar geleden om samen te gaan werken. Vrugt wilde de continuïteit van Presscom waarborgen na het verlies van een aantal klanten en zo ook werk blijven verschaffen aan één van zijn medewerksters. Hij hapte dus toe. P&B was op zijn beurt geïnteresseerd in de klanten van Vrugt. Die moest wel een contract tekenen waarin stond dat hij niet meer zelfstandig voor zijn klanten mocht werken op straffe van 50.000 euro boete per klant. De samenwerking eindigde begin 2011 toen Vrugt opstapte. ‘Hij had mij brodeloos gemaakt, ik moest mijn medewerkster toch ontslaan, ondanks de afspraak dat ze in dienst zou blijven en van de 15 procent van de omzet die hij me beloofd had, heb ik nooit iets gekregen.’
Pabon legt zijn kant van het verhaal uit. ‘Theo is bij ons komen werken en daarvoor hebben we een contract opgesteld. Begin 2011 deelde hij me opeens mee dat hij de samenwerking wilde beëindigen. Hij heeft toen zijn spullen gepakt en is direct vertrokken. Vervolgens heeft hij nergens meer op gereageerd. Later hoorde ik terug dat Theo weer zelfstandig voor allerlei klanten werkte. In ons contract staat dat hier per klant 50.000 euro boete op staat. Ook daar heeft hij niet op gereageerd. Vandaar dat we zijn gaan procederen.’
Vrugt daarover: ‘Ik ben niet zomaar opgestapt, maar omdat hij op 6 januari 2011 plotseling zei dat ik al mijn activiteiten moest laten doen door de P&Bers, maakte hij mij ineens brodeloos. Ik wist natuurlijk dat ik contractbreuk pleegde toen ik weg ging en ik heb veel spijt dat ik het destijds heb ondertekend, maar wie stelt nu een contract met een boeteclausule op als je op basis van vertrouwen gaat samenwerken? Ik ben inderdaad toen onder een andere naam voor mijn eigen klanten gaan werken. Zo kon hij niets doen. De claim van ruim 1,2 miljoen die hij vervolgens bij mij heeft neergelegd is uit pure frustratie. Hij is een ongeleid projectiel.’
De rechtbank in Amsterdam gaf P&B Communicatie in juli gelijk op een aantal punten en besliste dat Vrugt en Presscom in totaal 50.000 euro moeten betalen en dus niet per klant.
Wat Pabon er volgens Vrugt niet bij heeft verteld was dat Vrugt voordien een zaak bij de voorzieningenrechter had gewonnen. ‘Dat ging om de absurde claim van ruim 1,2 miljoen euro die hij bij me had neergelegd voor contractbreuk. De voorzieningenrechter heeft die eis van tafel geveegd en gezegd dat het contract wat ik moest tekenen ondeugdelijk was. Die vond het ook vreemd dat Pabon mij niets heeft betaald voor mijn klanten, terwijl hij mijn klanten wel wilde hebben. En ook dat hij me dus voor niets, geen cent, wilde overnemen. De boete die ik moest betalen was toen slechts 1500 euro. Puur uit frustratie heeft Pabon vervolgens een kort geding aangespannen en dat gewonnen. Maar hij heeft veel minder geld gekregen dan hij had gehoopt.’

related partner content for mobile comes here

Het contract dat tussen beide partijen liep, is overigens volgens de rechtbank in Amsterdam met ingang van 1 januari 2012 beëindigd. Pabon zegt met de uitspraak van de rechtbank in Amsterdam te kunnen leven. ‘Het is jammer dat het zo heeft moeten gaan, maar dit waren niet de afspraken. Ik kan me best voorstellen dat Theo me nu een verschrikkelijke vent vindt, maar ik kan zeggen dat ik hem hoog heb zitten als vakman. Voor mij is het nu verder klaar.’
Vrugt vindt het onfatsoenlijk dat Pabon ‘een bericht de wereld in heeft gestuurd’ over deze zaak. ‘Dit heeft mij toch al enorm geschaad. Gelukkig heb ik veel goodwill bij mijn klanten. Ik wilde de zaak laten rusten, maar ben door de publicatie van P&B nu toch genoodzaakt te reageren.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in