Overslaan en naar de inhoud gaan

PR-probleem H&M door racistische productnaam ontspoort op klassieke wijze

Moederbedrijf H&M Group onder vuur na intern gebruik van naam Nigga Lab Beanie bij dochteronderneming &Other Stories.
Twee winkels uit de stal van de H&M Group in Utrecht, links & Other Stories
Twee winkels uit de stal van de H&M Group in Utrecht, links & Other Stories
Twee winkels uit de stal van de H&M Group in Utrecht, links & Other Stories
Twee winkels uit de stal van de H&M Group in Utrecht, links & Other Stories

H&M  Group kon vol in de crisiscommunicatiestand dit weekend nadat in een intern productsysteem bij dochteronderneming &Other Stories de naam Nigga Lab Beanie was gebruikt voor een roze muts.  

related partner content for mobile comes here

‘We nemen het gebruik van racistisch beledigend taalgebruik uiterst serieus’, liet H&M weten in een persverklaring. ‘Terwijl er interne en externe onderzoeken plaatsvinden, hebben we het team en de managers die verantwoordelijk zijn voor dit deel van het bedrijf geschorst.’  

De naam verscheen op een interne lijst van &Other Stories met artikelen voor het komende herfst- en winterseizoen. Onder elk product stond de 'werknaam’ van het item - een soort codenaam die alleen door het bedrijf wordt gebruikt.  

De naam zou in Parijs zijn gemaakt en geüpload door het ontwerp- en inkoopteam aldaar. Het had goedkeuring nodig van meerdere mensen.  

een tweet met de muts
Tweet over de muts

De racistische aanduiding zou zijn aangekaart door boze medewerkers bij & Other Stories, dat met een verontschuldigingsbrief aan de werknemers kwam. Daarin, zo valt te herleiden uit een verslag van CNN, werd benaming de beanie ‘per ongeluk van aard’ genoemd.  

Klassieke oorzaak pr-ramp

Het bedrijf riep met deze reactie de pr-ramp op klassieke wijze over zich af. Medewerkers kregen niet het gevoel dat het serieus werd onderzocht & Other Stries. Zo zou in interne gesprekken de fout zijn afgedaan als ‘een spelfout’.  

De medewerkers vonden dat weinig geloofwaardig, en vroegen zich af wat er had moeten staan als je met een spellingsmisser op deze naam uitkwam. Uiteindelijk gingen ze naar buiten met de faux pas. 

Eerdere missers

Voor moederonderneming H&M is de kwestie pijnlijk. Ruim twee jaar geleden moest het door het stof voor een Britse campagne waarin het een zwart jongetje afbeeldde met een hoodie met de tekst: coolste aap in de jungle. Het stelde daarom in 2018 'hoofd van diversiteit' aan, ingevuld door mondiaal directeur personeelsrelaties Annie Wu.

Onlangs had het zichzelf juist achter de principes geschaard van Black Lives Matters met een verklaring, waarin het ook afstand nam van eerdere missers op dit terrein.  

Toezeggingen voor verbetering

Na de misstap nu bij &Other Stories is H&M Group met vijf toezeggingen gekomen om de diversiteit te verbeteren in de organisatie. Zo zal het de belangrijkste markten zal het  doelstellingen publiceren voor een betere vertegenwoordiging, met een duidelijk tijdschema en een actieplan om deze te bereiken. Ook gaat het de diversiteit van de managementteams en de raad van bestuur in het hoofdkantoor vergroten .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marc Fahrner

Zo zijn "communiceren naar de buitenwereld" en je als organisatie "intrinsiek gemotiveerd gedragen en handelen" weer heerlijk verschillend.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in