Overslaan en naar de inhoud gaan

PIN houdt na ruim 20 jaar op te bestaan

Het merk PIN is op 1 januari officieel opgehouden te bestaan. In plaats daarvan gaat betalen voortaan via het nieuwe pinnen, met een pasje…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bedoeling was dat alle betaalautomaten op 1 januari om zouden zijn, maar dat is niet gelukt. Volgens betaalorganisatie Currence, eigenaar van het merk PIN, was in december ongeveer 95 procent over op het nieuwe pinnen. De rest moet in het eerste kwartaal overgaan, waarna PIN definitief ontmanteld wordt en er niet meer betaald kan worden met pasjes met alleen een magneetstrip.

related partner content for mobile comes here

PIN stamt uit eind jaren tachtig, begin jaren negentig en werd opgericht op aangeven van De Nederlandsche Bank, die graag zag dat de banken een uniform betaalsysteem hadden. Via BeaNet werd dat uiteindelijk PIN, wat staat voor Persoonlijk Identificatie Nummer (PIN). In 1990 werd het bekende blauwe logo breed geïntroduceerd.

In 1990 telde Nederland nog 4500 betaalautomaten, een jaar later werd er 22,7 miljoen keer betaald met een pinpasje, in 1992 wist het woord 'pinnen' zich een plaats te veroveren in de Van Dale.

Het duurde nog even voordat betalen met een pasje echt omarmd werd, de overgang van Albert Heijn op pinnen heeft daarbij flink geholpen. Vorig jaar werd ruim 2,1 miljard keer gepind en waren er bijna 260.000 automaten aangesloten.

Het nieuwe pinnen moet veiliger zijn. Doordat de magneetstrip verdwijnt, zouden skimmers geen kans meer moeten krijgen om de gegevens van de pasjes te kopiëren.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in