Overslaan en naar de inhoud gaan

Piekerende consument laat koopje liggen

Consumenten laten een trui met 10 procent korting liggen als dat eerder met 50 procent korting te koop is geweest. Hetzelfde geldt voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het 'gemiste-kanseffect' treedt vooral op bij mensen die vaak piekeren over zaken die verkeerd zijn gegaan, stelt de psychologe Marijke van Putten, die op 15 januari promoveert aan de Universiteit van Tilburg. ´Actiegeoriënteerde´ mensen stappen vlot over hun fout heen en grijpen alsnog hun kans.

related partner content for mobile comes here

Als mensen niet ingaan een kleinere aanbieding, zeggen ze als troost vaak tegen zichzelf dat het toch niet belangrijk is. Dat gebeurt volgens Van Putten om het gevoel van frustratie over de gemiste kans de baas te worden. Analoog aan de fabel van de vos en de druiven van La Fontaine wordt dit het 'zuredruivenmechanisme' genoemd.

Uit het experiment van Van Putten blijkt dat consumenten niet ingaan op een aanbieding naarmate die sterker lijkt op de gemiste aanbieding. Maar als er een alternatief voor handen is, bijvoorbeeld dezelfde stoel in een andere kleur, zijn mensen meer geneigd toch op de nieuwe, kleinere aanbieding in te gaan. De aandacht wordt dan afgeleid van de gemiste kans, aldus Van Putten (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in