Piekerende consument laat koopje liggen


Het 'gemiste-kanseffect' treedt vooral op bij mensen die vaak piekeren over zaken die verkeerd zijn gegaan, stelt de psychologe Marijke van Putten, die op 15 januari promoveert aan de Universiteit van Tilburg. ´Actiegeoriënteerde´ mensen stappen vlot over hun fout heen en grijpen alsnog hun kans.
Als mensen niet ingaan een kleinere aanbieding, zeggen ze als troost vaak tegen zichzelf dat het toch niet belangrijk is. Dat gebeurt volgens Van Putten om het gevoel van frustratie over de gemiste kans de baas te worden. Analoog aan de fabel van de vos en de druiven van La Fontaine wordt dit het 'zuredruivenmechanisme' genoemd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUit het experiment van Van Putten blijkt dat consumenten niet ingaan op een aanbieding naarmate die sterker lijkt op de gemiste aanbieding. Maar als er een alternatief voor handen is, bijvoorbeeld dezelfde stoel in een andere kleur, zijn mensen meer geneigd toch op de nieuwe, kleinere aanbieding in te gaan. De aandacht wordt dan afgeleid van de gemiste kans, aldus Van Putten (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid