Chris Anderson heeft eindelijk aandacht voor marketing
Hoe marketeers zich in de Long Tail-omgeving moeten bewegen, daar is Anderson zelf ook nog niet helemaal uit. Maar hij onderstreept wel de veranderde parameters. 'Dé manier om in de Long Tail te marketen is door de conversatie te stimuleren. In essentie draait het om het uitlokken van mond-tot-mond-reclame', zegt Anderson.
'Social media spelen hierbij een belangrijke rol, het is peer-to-peer en anti-institutioneel. Bedrijfsboodschappen werken niet op die schaal. En toch draait het hier om individuen die andere individuen beïnvloeden, ook op het terrein van commerciële beslissingen, zoals aankopen. Hoe daarin te marketen is een onopgelost probleem. Facebook noch MySpace hebben echt iets op dat vraagstuk gevonden. Ze proberen het wel, maar het is duidelijk dat banneradvertenties op MySpace-pagina’s niet effectief zijn.'
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaEn: 'Deze netwerken vormen slechts de jongste incarnaties van sociale media. Blogs behoren daar natuurlijk ook toe, en daarin weten we wel al hoe we effectief kunnen marketen. Het is dus een kwestie van tijd, want in de sociale media worden nu eenmaal de beslissingen genomen.'
Vijf tips van Anderson voor marketeers: hoe om te gaan met Long Tail?
'The Longer Tail' zal begin dit jaar verschijnen. In het nieuwe januarinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat aanstaande vrijdag op de mat valt, leest u het hele interview met Chris Anderson.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid