Overslaan en naar de inhoud gaan

Philip Kotler: scenarioplanning is noodzakelijk

Philip Kotler is van mening dat marketeers in deze turbulente tijden van recessie absoluut aan scenarioplanning moeten doen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

is van mening dat marketeers in deze turbulente tijden van recessie absoluut aan scenarioplanning moeten doen.

related partner content for mobile comes here

Onlangs verscheen het nieuwe boek van Philip Kotler (samen met John Caslione) .

In het afgelopen meinummer stond er een exclusief interview met Philip Kotler in Tijdschrift voor Marketing. Een vraag (en antwoord) die niet in TvM stond, is of marketeers in deze turbulente tijden van recessie aan scenarioplanning moeten doen?

Philip Kotler: ‘Natuurlijk. We zitten niet alleen in een diepe recessie, het is een recessie met een steeds heviger wordende marktturbulentie. Er zijn veel factoren die de plannen van een onderneming, hoe goed uitgewerkt ook, kunnen ondermijnen.

‘Er moet vooraf goed worden nagedacht, zodat een onderneming snel kan reageren en niet struikelt over het zoeken naar een antwoord. Dit noemen we een rampenbestrijdingsplan. Scenarioplanning gaat een stap verder. Hierbij ontwikkelt de onderneming een aantal scenario’s die mogelijk kunnen plaatsvinden. Bedrijven als Shell Oil en General Electric zijn bedrijven die aan scenarioplanning doen.

‘Elk scenario dient een rijke beschrijving te geven van economische, sociale, politieke, technologische ontwikkelingen en de mogelijke gevolgen voor de onderneming. Dit geeft inzicht in mogelijkheden, bedreigingen en acceptabele risiconiveaus.
Drie scenario’s zijn noodzakelijk: een optimistische, een voor de normale tijden en een pessimistische.

‘Het is belangrijk dat de onderneming een vorm van “early warning system” heeft: het verzamelen van informatie in verschillende categorieën zoals veranderende consumentenbehoeften, technologische innovaties en sociale ontwikkelingen. Maar het moet verder gaan dan dat. In scenarioplanning moeten ook worden nagedacht over mogelijke ontwikkelingen die hoogstwaarschijnlijk zullen gaan gebeuren en een negatief effect op de onderneming kunnen hebben.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in