Orang oetan-vingers in de KitKat


Greenpeace valt Nestlé aan met een bloederige campagne tegen het gebruik van palmolie.
Volgens Greenpeace gebruikt Nestlé palmolie van het Indonesische bedrijf Sinar Mas. Palmolie is een goedkoop ingredient van chocoladerepen als KitKat, geproduceerd door Nestlé.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGreenpeace voert al jaren campagne tegen dit palmoliebedrijf, dat volgens de milieu-organisatie stelselmatig oerbossen kapt voor de aanleg van palmolieplantages. En de boskap voor palmolieplantages is de doodsteek voor de ernstig bedreigde orang-oetan, aldus Greenpeace. Het onderzoeksrapport van Greenpeace met bewijs dat Sinar Mas oerbos kapt voor de plantages, verschijnt vandaag.
Greenpeace is niet tegen de productie en het gebruik van palmolie, maar wil een stop op de kap van oerbossen voor de aanleg van plantages.
Unilever heeft vorig jaar het contract met Sinar Mas opgezegd, maar Nestlé dus nog niet. Greenpeace houdt Nestlé nu mede-verantwoordelijk voor de schade aan de natuurlijke leefomgeving van de mensapen.
Dat doet de milieu-organisatie door deze shock-commercial, in typische KitKat-stijl:
De KitKat-repen blijken veranderd in orang-oetan vingers, en de inhoud bestaat niet uit luchtige vulling, maar uit bloed. ‘Give the orang-oetan a break!’
Greenpeace zet wereldwijd honderdduizenden cyberactivisten in om Nestlé onder druk te zetten. Ze zullen Nestlé oproepen alle directe en indirecte contracten met Sinar Mas op te zeggen. Ook vragen ze het voedingsconcern zich in te zetten voor een volledige stop op ontbossing voor palmolie.
Social advertisingblog Osocio had de primeur. Zij zien over het algemeen shock-advertising in sociale campagnes niet zitten, maar in dit geval komt de boodschap zeker aan. Want als je na het zien van deze commercial nog trekt hebt in een KitKat, heb je wel een heel erg sterke maag.
[update: op Youtube is de video verwijderd, maar op Vimeo nog te vinden]
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid