Overslaan en naar de inhoud gaan

Sterke omzetdaling Telegraaf Media Groep

De omzet van de Telegraaf Media Groep (TMG) nam vorig jaar door de recessie fors af: met 69,1 miljoen euro tot 611 miljoen euro.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wel wist TMG door kostenbesparingen de resultaten redelijk op peil te houden. Dat blijkt uit vanochtend bekendgemaakte jaarcijfers. De advertentiemarkt stortte in 2009 in. Advertenties brachten maar liefst 54,4 miljoen euro minder op. Het bedrijfsresultaat (genormaliseerd ebita) daalde met 12,4 miljoen euro tot 49,6 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

Het mediabedrijf hield vorig jaar wel een veel hoger dan verwachte nettowinst van 69,3 miljoen euro over. Dat komt voor een groot deel door een opwaardering van het belang dat TMG heeft in het Duitse televisiebedrijf ProSiebenSat1. Vorig jaar zorgde een forse afschrijving op dat belang nog voor een nettoverlies van 360,8 miljoen euro.

Analisten zeiden donderdag nog tegen het ANP dat ze een winst van 'slechts' 6,2 miljoen euro verwachtten.

Het bedrijfsresultaat en de omzet vielen iets hoger uit dan topman Ad Swartjes begin januari in zijn nieuwjaarstoespraak had voorspeld. Volgens TMG is dat te danken aan een stijging van de omzet in de tweede helft van december en grotere kostenreducties.

Wat de verwachtingen voor dit jaar betreft denkt TMG dat de opbrengsten uit advertenties nog verder zullen dalen, ondanks belangrijke evenementen als de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. Dit beeld werd alvast bevestigd in de eerste twee maanden van 2010, waarin de advertentieopbrengsten 8 pct lager waren dan vorig jaar. Voor het totale resultaat over 2010 deed het bedrijf geen voorspelling.

Verder maakte TMG bekend dat het Daniël Ropers voordraagt als nieuw lid van de raad van commissarissen. Ropers is een van de oprichters van webwinkel , waarvan hij sinds tien jaar ook algemeen directeur is. Ropers (1972) 'voldoet aan de criteria van de profielschets voor commissarissen en wordt voorgedragen vanwege zijn grote kennis van en ervaring met nieuwe ontwikkelingen op digitaal terrein'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in