Overslaan en naar de inhoud gaan

Meten kijkcijfers bij digitale TV

Columbia Journalism Review (CJR) komt met een stuk over de toekomst van Nielsen en de manier waarop het Amerikaanse televisiekijken zich…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

komt met een stuk over de toekomst van en de manier waarop het Amerikaanse televisiekijken zich ontwikkeld. Nielsen bepaald door haar kijkonderzoek in de VS hoe 60 miljard Dollar aan televisie wordt besteed. CJR noemt Nielsen de valuta van commericial-minded Amerika en in een valuta moet je vertrouwen hebben en dat schijnt af te nemen.

related partner content for mobile comes here

Ik , want de ontwikkelingen die in de VS nu plaatsvinden rondom problemen van (digitale) kijkcijfermetingen zijn mogelijk ook ons voorland. Hierbij kun je denken hoe dit najaar Versatel's ADSL 2 gemeten gaat worden op het gebied van de kijkcijfers. Video on demand bijvoorbeeld, gaat dat meetellen? Hetzelfde geldt bij de TIVO of Windows Media Center. Ik weet het de aantallen zijn nog erg klein, maar dat is een kwestie van tijd.

6% van de Anerikaanse gezinnen heeft inmiddels een Digitale video recorder. Daarnaast wordt er steeds meer TV bekeken op het Internet, dus buiten de tarditioenel TV om. Video on demand staat ook al aan de deur te kloppen. Ontwikkelingen genoeg, maar hoe gaat Nielsen in de VS hier mee om?

Veel van dit soort nieuwe initiatieven worden niet gemeten door Nielsen en daar wringt de schoen.
De kijkmeters van Nielsen zijn niet meer berekend op de nieuwe manieren waarop TV bekeken en gedistribueerd wordt.

Voor Nederland geldt mogenlijk hetzelfde. In Nederland hebben we . Mijn vragen zijn: hoe gaan wij dat soort zaken meten. Hoe krijgen we uniformiteit rondom de metingen van deze nieuwe ontwikkelingen en hoe laten we die aansluiten bij de traditionele meetmethodes?

We hebben sinds kort de , een prima initiatief die bezig is, interactieve zaken te meten op een manier dat de traditionele wereld kan vergelijken en begrijpen. Wellicht kunnen zij een rol spelen bij de nieuwe ontwikkelingen. Of heb ik iets gemist en heeft de BVA dit al opgepakt bij ?

Ik vrees dat de ontwikkelingen rondom het meten van de interactieve kijkcijfers, voor vertraging van de doorbraak kunnen zorgen, helemaal als niemand de handschoen oppakt. Ook besef ik, dat sommige partijen helemaal geen belang hebben, bij al deze ontwikkelingen. Dus van hun hoeven we niks te verwachten.

Misschien heb ik ontwikkelingen gemist, ik hoor het graag, maar mijn handen jeuken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in